ERP چیست؟

ERP چیست؟

ERP یا Enterprise Resource Planning  را می توان به عنوان نرم افزار یکپارچه تعریف نمود که دارای اجزا و یا ماژول هایی برای برنامه ریزی، تولید، فروش، بازاریابی، توزیع، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، مدیریت خدمات و نگهداری و تعمیرات، مدیریت حمل و نقل و بازرگانی الکترونیک است. معماری و ساختار ERP بگونه ای است که یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جریان روان اطلاعات بین بخش های مختلف سازمان را فراهم می آورد. شرکت طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن کیان تجارت شریف به کسب و کارها کمک می کند تا ERP مناسب طراحی و پیاده سازی کنند.

این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گران قیمت، سیستم های از پیش طراحی شده ای هستند که پس از اندک تغییراتی در آنها توسط مشاوران پیاده ساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی، پیاده سازی و اجرا می شوند. در بسیاری از موارد سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاکم بر این نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند. این نرم افزارها بر خلاف نرم افزارهای قدیمی که در سازمان ها و از طریق واحدهای مختلف سازمانی توسعه پیدا می کردند، مجموعه ای یکپارچه هستند که دارای ماژول های مختلف بوده و هرزمان که نیاز به اضافه کردن ماژول دیگری به آنها باشد، این کار به راحتی صورت می پذیرد.

تامین کنندگان نرم افزار های ERP امروزه با چالش جدیدی به نام اینترنت در طراحی نرم افزارهای خود مواجه بوده و مجبور به طراحی بسته های نرم افزاری خود بگونه ای هستند که امکان اجرای  آنها بر روی شبکه جهانی اینترنت وجود داشته باشد. همین امر موقعیتی را فراهم آورده که ERP که در حال حاضر بصورت یک نرم افزار داخلی در سازمان مطرح است، با سیستم های دیگری همچون CRM و CMS ارتباطی تنگاتنگ پیدا نموده و به عنوان ستون فقرات e-Business مطرح شود.

در واقع ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتی یک سازمان از لحاظ بانک های اطلاعاتی و فرآیندهای سازمانی محسوب شده و به منزله نرم افزاری برای پشتیبانی فرآیندهای داخلی سازمان است، و طیف وسیعی از فعالیت های مختلفی را شامل می شود که هدف آن، گردآوری تمام داده ها و فرایندهای یک سازمان در یک سیستم واحد و در نهایت بهبود عملکرد سازمان می باشد.

 

معمولاً سیستم های ERP دارای اجزای ذیل می باشند

- مالی - حسابداری
- منابع انسانی
- ساخت و تولید
- مدیریت زنجیره تامین
- مدیریت پروژه
- مدیریت ارتباط با مشتری
-انبار داده ها
-کنترل دسترسی

erp چیست؟

برخی از مزایای ERP  

- کاهش هزینه های انبار
- کاهش هزینه سفارش ها
- کاهش هزینه تولید
- کاهش هزینه عملیات مالی
- کاهش هزینه حمل و نقل
- کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری
- کاهش هزینه های ناشی از توقف خط تولید
- کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدهای مختلف سازمان
- کاهش زمان تکمیل و نهایی کردن محصول
- افزایش شفافیت و ردگیری فرآیندهای تولید برای مشتری
- افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری
- افزایش رضایت مندی مشتری از طریق درگیر کردن وی در کارها از لحظه سفارش تا دریافت محصول
- همچنین افزایش فروش و در نهایت رشد و بالندگی سازمان

 

ERP چه نوع هزینه هایی میتواند به همراه داشته باشد؟

هزینه های آموزش: از آنجا که کارکنان در بخشهای مختلف شرکت با یک سیستم یکپارچه کار می کنند، لازم است درک بیشتری از فعالیتها و فرایندهای موجود در سایر بخشها نیز پیدا کنند، که این مقوله در ابتدا به ظاهر هزینه به حساب می آید.

هزینه یکپارچگی و تست نرم افزارها: برای حصول اطمینان از روند صحیح اجرای فعالیتها ، باید ارتباط بین نرم افزارهای ERP با یکدیگر و احتمالا با سایر نرم افزارهای بکاررفته در شرکت مورد توجه قرار گیرد که این کار مستلزم هزینه هایی خواهد بود . به عنوان مثال یک شرکت تولیدی ممکن است نرم افزارهای جانبی برای تجارت الکترونیکی ، سیستم بارکد و سایر سیستمهای مورد استفاده خود نیز داشته باشد. بنابر این لازم است ارتباط درست و حساب شده ای بین این نرم افزارها و بسته نرم افزاری ERP برقرار شده باشد.

سفارشی کردن نرم افزارها: این کار در مواقعی انجام میشود که یکی یا چند مورد از نرم افزارهای ERP نتواند با شرایط کاری و فرایندهای موجود شرکت خریدار تطابق داده شود و بنابراین ضروری بنظر میرسد که نرم افزار مزبور بر اساس شرایط خاص آن شرکت باز سازی شود.

تبدیل داده ها: بطور یقین تبدیل و انتقال داده ها و اطلاعات مربوط به مشتریان، کالاها، عرضه کنندگان ، طرفهای تجاری و... از سیستم مورد استفاده قبلی به سیستم جدید مبتنی بر ERP، مستلزم هزینه هایی خواهد بود.

مدت زمان بازگشت سرمایه: اغلب شرکتها انتظار دارند پس از نصب و راه اندازیERP بتوانند منافع مورد نظر خود را سریعا از این سیستم کسب کنند ولی چنین امری در بدو امر امکان پذیر نیست و لازم است مدت زمانی از نصب و اجرای سیستم ، گذشته باشد و بهبودهایی در فرآیند موجود نیز حاصل شده باشد تا زمان بازدهی این پروژه آغاز گردد.

 

تماس با کارشناس سایت و سئو

 

چه عواملی اغلب باعث ناکامی در اجرای پروژه ERP میگردد؟

تجربه نشان داده است که مهمترین عامل ناکامی در پیاده سازی و اجرای این پروژه، کارکنان و پرسنل استفاده کننده از نرم افزارها در بخشهای مختلف شرکت می باشند. اگر آنها نپذیرند که ERP روند اجرای کارها و فعالیتهای آنها را نسبت به سیستمهای قبلی بهبود می بخشد، در برابر اجرای آن مقاومت نشان می دهند و آن را با شکست مواجه می کنند. بنابراین اجرای مدیریت تغییر که از مباحث عمده در مدیریت بشمار میرود قادر است روند این ناکامی و شکست را متوقف سازد.

مهندسین بخش طراحی سایت شرکت مهندسی کیان تجارت شریف، آماده طراحی و اجرای هرگونه وب اپلیکیشن سازمانی و یا وب سایت های سفارشی سازی شده می باشد و به صورت رایگان به شما مشاوره می دهد.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱۸ ) ۴.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید