چگونه یک وب سایت را از رقبا متمایز کنیم؟

چگونه یک وب سایت را از رقبا متمایز کنیم؟

طراحی سایت در سال‌ های اخیر به شدت مورد توجه کسب‌ و کارها قرار گرفته است. یک وب سایت تجاری پتانسیل دستیابی به میلیون‌ ها مشتری بالقوه را دارد. با این حال، همین فرصت برای همه رقبای شما نیز وجود دارد؛ بنابراین شما باید به دنبال راهی باشید که هم سایت شما در صدر نتایج جستجوی گوگل باشد هم اینکه نسبت به سایت رقبا متمایز باشد. برای اکثر کسب‌ و کارها یک محصول منحصر به فرد همیشه تضمینی برای فروش نخواهد بود. در واقع کل محصولات باید به عنوان یک بسته در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال خدمات پس از فروش به مشتری، شهرت برند و تجربه مشتری در زمان خرید نیز می‌ توانند در فروش بیشتر تأثیر گذار باشند.

طراحی سایت اولین عنصری است که می‌ تواند تجربه یک مشتری در فرآیند خرید را افزایش داده و آن را بهبود بخشد؛ اما چگونه می‌ توان یک وب سایت را جذاب‌ تر از سایت رقبا نشان داد؟ چگونه وب سایت خود را به محلی تبدیل می‌ کنید که مشتریان شما در مورد آن صحبت کنند؟ در این مقاله چند نکته مهم در خصوص طراحی وب سایت به شما آموزش می‌ دهیم. با استفاده از این نکات می‌ توانید به راحتی به این پرسش که چگونه یک وب سایت را از رقبا متمایز کنیم؟ پاسخ دهید.



درباره رقبای خود تحقیق کنید

اولین قدم برای طراحی وب منحصر به فرد این است که بدانید رقبای شما دقیقاً در سایتشان چه‌ کاری می‌ کنند. در واقع اگر در این زمینه تحقیقی نکنید ممکن است همان کار و شاید خطایی را انجام دهید که رقبای شما قبل‌ تر از شما انجام داده‌اند؛ بنابراین باید وقت بگذارید و وب‌سایت‌ های مجموعه‌ های رقیب را بطور کامل بررسی کنید.
شما باید بررسی کنید که رقبای شما چه‌ کاری انجام داده‌اند که درست بوده و شما برای بهتر شدن سایتتان باید چه کاری بکنید؟ متوجه خواهید که در کدام بخش‌ های سایت می‌ توانید تغییر ایجاد کنید که بهتر شود. در محتوای خود از چه لحن و چه نوع محتوایی می‌ توانید استفاده کنید که توجه مشتری بهتر و بیشتر جلب شود. هنگامی‌ که ایده خوبی از ظاهر سایت‌ های رقبای خود به دست آورید می‌ توانید فرآیند طراحی سایت را آغاز کنید.

 

بررسی رقبای طراحی سایت 

مخاطب هدف خود را باید به‌ خوبی شناسایی کنید

اگر سایت شما مخاطب هدف نداشته باشد عملاً هیچ موفقیتی کسب نخواهید کرد. در واقع هدف نهایی ساخت سایت، جذب مخاطب نهایی است. حتی اگر می‌ خواهید چیزی متفاوت از رقبا را نمایش دهید باید همچنان سایت شما برای مخاطبان نهایی شما جذاب باشد؛ بنابراین، اگر بدانید مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند و به چه مواردی علاقه داشته و نگرانی‌ های آنها چه چیزی است؛ می‌ توانید به راحتی وب‌ سایتی بر اساس سلیقه آنها ایجاد کنید.
برای این کار شما باید در ابتدا یک شخصیت برای مشتری معمولی خود ایجاد کنید. شما باید در نظر بگیرید که چه نوع محتوا و طراحی وب‌ سایتی برای این فرد جذاب است. آیا مشتریان شما محتوای طولانی را مطالعه می‌ کنند و یا به دنبال تماشای ویدیوی در سایت شما هستند؟ آیا در فرآیند طراحی سایت باید یک فرآیند جدید و پیشگام را لحاظ کنید یا از ساختار سنتی در طراحی وب سایت خود استفاده کنید؟

 

نترسید و متفاوت باشید

یکی از اصول مهم در طراحی سایت این است که نسبت به بقیه متفاوت باشید. شما می‌توانید سایت‌ های رقیب را بررسی کنید اما به هیچ عنوان نباید از آنها کپی‌ برداری کنید. سعی کنید جلوی وسوسه کپی کاری را گرفته و سایت خود را متفاوت از دیگران طراحی کنید. هر آنچه دوست دارید در سایت خودتان داشته باشید را می‌ توانید اعمال کنید. سعی کنید ایده‌ های خود را دسته کم نگیرید و به سراغ پیاده‌ سازی ایده‌ های جذاب خود باشید.
سایت‌ های رقیب شما ممکن است دارای یک فرمول برنده باشند؛ اما این بدان معنا نیست که این فرمول برای شما نیز موفقیت را تضمین می‌ کند؛ بنابراین شما باید فرمول موفقیت خود را کسب کرده و از تلاش برای انجام کارها به‌ گونه‌ای متفاوت نترسید. نکته مهم این است که همیشه می‌ توانید ایده‌ ها را آزمایش کنید و اگر کارها درست نشد، رویکرد خود را اصلاح کنید.

 

تماس با کارشناس سایت 

 

استانداردهای طراحی سایت را زیر پا نگذارید

شما باید وب سایت خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. با این حال، قوانین خاصی در خصوص طراحی وب وجود دارند. رعایت این قوانین کار عاقلانه و اصولی است. به عنوان مثال وقتی افراد سؤالی داشته باشند به دنبال صفحه سؤالات متداول در سایت شما می‌ گردند. یا اگر کسی بخواهد درباره شرکت شما اطلاعات بیشتری کسب کند، به صفحه درباره ما می‌ رود؛ بنابراین، بهتر است در فرآیند طراحی سایت با نام‌ گذاری این صفحات به‌ صورت صحیح و استاندارد، مسیری که مشتریان می‌ خواهند را برای آنها فراهم کرده و از در این اصول استاندارد خیلی خلاقیت به خرج ندهید!

همچنین در فرآیند راه اندازی سایت بهتر است از روش‌ های ناوبری (Navigation) استاندارد در یک سایت استفاده کنید. به عنوان مثال، یک منوی کشویی ساده در بالای صفحه سایت در نگاه اول قدیمی به نظر می‌ رسد؛ اما این همان چیزی است که کاربران و مشتریان شما در هنگام بازدید از سایت شما از آن انتظار دارند. به این نکته توجه داشته باشید که در فرآیند طراحی سایت راه‌ های زیادی برای متمایز کردن یک وب سایت وجود دارد؛ بنابراین صرفاً برای اینکه متفاوت باشید، استانداردها را زیر پا نگذارید. چرا که ممکن است باعث شود برخی از کاربران در سایت شما دچار سردرگمی شوند.

 

در هر مرحله از فرآیند طراحی سایت حرفه‌ای عمل کنید

بسیاری از کسب‌ و کارها با طراحی سایت یک‌ راه میانبر برای خود ایجاد می‌ کنند؛ بنابراین، یکی از راه‌ هایی که می‌ توانید وب‌سایت خود را به سطح دیگری ببرید این است که مطمئن شوید همه‌ چیز به‌ صورت حرفه‌ای ایجاد شده است. به عنوان مثال از یک نام دامنه جذاب استفاده کنید و شما می‌ توانید به‌ خوبی روی یک نام دامنه سفارشی برای وب سایت تجاری خود سرمایه‌گذاری کرده و برند خود را توسعه دهید.
در فرآیند طراحی بهتر است که از تم‌ ها یا قالب‌ های رایگان برای سایت خود استفاده نکنید. چرا که کسب‌ و کارهای زیادی از این تم‌ ها برای سایت‌ های خود استفاده خواهند کرد. هر تمی را که استفاده می‌ کنید برای متمایز کردن سایت خود از سایر سایت‌ ها خواهد بود. پس باید آنها را به‌ دلخواه خود بر اساس نیاز خود سفارشی‌ سازی کنید. در صورت امکان، از عکس‌ های رایگان موجود در اینترنت برای سایت خود استفاده نکنید. شما می‌ توانید برای منحصر به فرد کردن سایت خود از عکس‌ های محصولات و خدمات خود استفاده کنید. حتی اگر لازم باشد برای این کار یک طراح و عکس حرفه‌ای استخدام کنید.

 

 طراحی سایت حرفه ای

 

یک برند منحصر به فرد بسازید

شما باید به این نکته توجه داشته باشید که تا حدودی، همه وب‌ سایت‌ ها شبیه به هم هستند. چیزی که یک سایت را از سایت دیگر متمایز می‌ کند معمولاً نام تجاری یا همان برند است؛ بنابراین، سعی کنید یک نام تجاری منحصر به فرد برای کسب‌ و کار خود ایجاد کنید. شما می‌ توانید از این برند و نام تجاری برای توسعه کسب‌ و کار خود در پلتفرم‌های مختلف استفاده کنید.
به این نکته توجه داشته باشید که نام تجاری و برند شامل همه‌ چیز ازجمله لوگو، طرح رنگ و فونت تا شخصیت برند است. در هنگام انتخاب برند تجاری به این نکته توجه داشته باشید که نام برند با کسب‌وکار شما همخوانی داشته باشد. حتی می‌ توانید برای این کار از استراتژیست برند و همچنین طراح حرفه‌ ای لوگو استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: 97 نکته طراحی سایت موبایل فرندلی

 

پیشنهادات ویژه را در سایت برجسته کنید.

هر سایتی وقتی محصولی یا خدماتی را به مشتری خود ارائه می‌ دهد برای جلب مشتری باید گزینه‌ ای با نام پیشنهادات ویژه را در اختیار داشته باشد. پیشنهادات ویژه در واقع پیشنهاداتی است که به مشتریان در همان لحظه ورود به سایت داده می‌ شود تا توجه مشتریان را به خود جلب کنند.
این امر باعث می‌ شود که مشتری در سایت مانده و از محصولات و خدمات سایت بازدید کند. این پیشنهادات ویژه باعث می‌ شود که شما نسبت به رقبای خود متمایز شوید. در هنگام طراحی سایت باید محلی را برای ارائه پیشنهادات ویژه در نظر بگیرید.

 

طراحی سایت حرفه ای 

 

سایت را بیش‌ از حد پیچیده نکنید

در هنگام طراحی سایت باید سعی کنید که سایت خیلی پیچیده نباشد. استفاده از انیمیشن‌ ها و متن‌ های متحرک و موارد دیگر به شدت عالی به نظر می‌ رسند، اما نباید از پیام اصلی برند کم کنند. در واقع هدف یک وب سایت در یک کسب‌ و کار، ایجاد سرنخ یا فروش است؛ بنابراین باید روی فروش محصولات و خدمات خود تمرکز داشته باشید و در هنگام طراحی وب سایت باید برند و نام تجاری خود را تا جای ممکن ساده نگه‌دارید. وب‌ سایتی که ایجاد می‌ کنید و محتوایی که در آن قرار می‌ دهید قرار است برند شما را بهبود ببخشد.

 

 کارشناس سایت

 

نتیجه‌ گیری

طراحی سایت متمایز نیازمند دقت و زمان زیادی است. برای این کار باید از یک تیم طراحی و تولید حرفه‌ ای استفاده کنید. منحصر به فرد بودن سایت شما می‌ تواند تأثیر زیادی روی کسب‌ و کار شما بگذارد؛ بنابراین قبل از اینکه اقدام به طراحی وب سایت نمایید بهتر است که به‌ خوبی در مورد کسب‌ و کار خود و رقبای خود تحقیق کنید. سایت منحصر به فرد باید ویژگی‌ هایی خوبی داشته باشد. در این صورت می‌ توانید روی فروش محصولات خود حساب کنید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۴ / ۵

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید