معرفی برترین روش های بازاریابی اپلیکیشن

معرفی برترین روش های بازاریابی اپلیکیشن

در این مقاله آموزشی به آموزش اصولی تبلیغات اپلیکیشن و بازاریابی اپ‌های موبایلی پرداخته می‌شود. بعد از آنکه صاحبان اپلیکیشن ایده خود را در رابطه با اپلیکیشن مارکتینگ و تبلیغات طراحی کردند، در مرحله بعدی باید به سراغ بازاریابی اپلیکیشن خود بروند. در واقع این اپ‌های موبایلی باید برای جذب حداکثری مخاطبان، بهترین و برترین روش‌های بازاریابی و اپ مارکتینگ را انتخاب کرده و به آن عمل کنند. همچنین برای این نوع بازاریابی نیز روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که در بهترین حالت، می‌توان از ترکیبی از روش‌های موفق برای معرفی اپلیکیشن به دیگران استفاده نمود. تمرکز ما در این مقاله نیز بیان موفق‌ترین تکنیک‌های بازاریابی اپلیکیشن موبایل خواهد بود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

مفهوم بازاریابی و تبلیغات اپلیکیشن

در میان تمام روش‌های بازاریابی، اپلیکیشن مارکتینگ یکی از موثرترین این تکنیک‌ها به حساب می‌آید، زیرا کاربران تلفن همراه را مخاطب هدف خود قرار داده و در حال حاضر نیز افراد ساعت‌های زیادی از موبایل خود استفاده می‌کنند، به طوریکه استفاده از موبایل از تلویزیون و کامپیوتر نیز جلوتر است. در واقع تعریف مفهوم بازاریابی اپ موبایل، به فرآیند ایجادکننده کمپین‌های تبلیغاتی گفته می‌شود که در نهایت مشتریان بتوانند ارتباط درستی با اپلیکیشن برقرار کنند و در نهایت راغب به استفاده از آن شوند. به طور کلی می‌توان تبلیغات اپلیکیشن را فرآیند درگیر کردن کاربران معرفی کرد. بازاریابی اپلیکیشن مسیر زیر را برای افزایش نصب اپلیکیشن خود طراحی می‌کند؛

  • کشف اپلیکیشن توسط کاربر
  • دانلود اپلیکیشن بر روی تلفن همراه
  • یاد گرفتن نحوه کار با اپلیکیشن
  • در نهایت وفاداری کاربر و ایجاد حس تعامل دائمی در او

معرفی انواع روش های تبلیغات اپلیکیشن
انواع روش‌های تبلیغات اپلیکیشن

در ادامه به مهم‌ترین و برترین روش‌های اپ مارکتینگ اشاره می‌شود. شرکت کیان تجارت نیز می‌تواند علاوه بر طراحی اپلیکیشن، بهترین روش برای تبلیغات و بازاریابی اپ طراحی شده به فرد معرفی کرده و با توجه به مهارت بالا در اجرای آنها و تبلیغات کلیکی اپلیکیشن، در مدت زمان کوتاهی، کاربران بسیاری را برای اپلیکیشن مدنظر جذب کند. انواع این روش‌های تبلیغاتی اپلیکیشن شامل موارد زیر خواهد شد؛

  • بهینه‌سازی اپلیکیشن برای اپ استور (ASO)

زمانی که اپلیکیشن‌های موبایلی در گوگل پلی استور و اپ استور، توضیحات و صفحه مربوط به خود را بهینه‌سازی می‌کنند، به این فرآیند بهینه‌سازی اپلیکیشن برای مارکت های اپلیکیشن می‌گویند. این اقدام بهینه‌سازی عمدتاً توسط یک متخصص تولید محتوا انجام می‌شود، زیرا چنین شخصی با تکیه بر تجربه و مهارت‌های خود، کلمات کلیدی مناسب را یافت کرده و بر همین اساس کاربران را از طریق ابزارهای جستجو به سمت اپلیکیشن مورد نظر هدایت می‌کند.
همچنین این کلمات کلیدی به گونه‌ای استفاده می‌شوند که هدف اپلیکیشن را بیان کرده، قابلیت‌های آن را نشان داده و در نهایت کاربر را مجاب به دانلود اپ خواهد کرد. به طور کلی یک تولیدکننده محتوا با استفاده از روش‌های مختلفی نظیر کلمات کلیدی، عنوان، تصاویر و همچنین نظرات کاربران، جایگاه اپلیکیشن را در صفحه نتایج اپ استور بهبود می‌بخشد.

  • سئو اپلیکیشن یا بهینه‌سازی اپ برای موتور جستجو

به طور کلی در بحث تبلیغات نصب اپلیکیشن، سئو با ASO تقریباً یکسان بوده و هر دوی آن‌ها بر پایه به کارگیری کلمات کلیدی مناسب قرار می‌گیرند. اولین قدم برای سئو اپلیکیشن یا بهینه‌سازی اپ برای موتور جستجو، تحقیق بر روی کلمات کلیدی مناسب است. در ابتدا صاحبان اپلیکیشن و یا یک فرد متخصص در سئو و تولید محتوا، کلمات کلیدی پرکاربرد و با آمار جستجوی بالا را یافت کرده و از این کلمات در عنوان و توضیحات مربوط اپلیکیشن استفاده کنند. بک لینک نیز عضو جدانشدنی در بهینه‌سازی و سئو است.
برای شروع باید در ابتدا یک صفحه لندینگ در سایت ایجاد کرده و لینک دانلود اپلیکیشن از اپ استورها درون آن قرار گیرد. در ادامه نیز باید از سایت‌های معتبر و با دامنه بالا برای انتشار بک لینک کمک گرفت. همچنین خرید رپورتاژ آگهی نیز در سایت‌های معروف، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای گذاشتن بک لینک باشد. در نهایت توجه به نظرات کاربران نیز می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی سئو اپلیکیشن داشته و موجب بهینه‌سازی آن شود.

  • تبلیغات کلیکی اپلیکیشن با ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing)

یکی از بهترین روش‌های تبلیغات کلیکی اپلیکیشن و جذب هرچه بیشتر مشتریان، استفاده از برخی برنامه‌های ریفرال و یا به نوعی استفاده ریفرال مارکتینگ است. با این روش می‌توان رضایت مشتریان فعلی را نیز کسب کرد. ساده‌ترین روش ریفرال مارکتینگ، درخواست از کاربر برای معرفی اپلیکیشن به دوستان خود است. همچنین می‌توان در صورت معرفی اپلیکیشن به دیگران توسط کاربر، به او اعتبار درون برنامه‌ای تعلق گیرد. تیم‌ها و کمپین‌های بازاریابی می‌توانند در این مورد خلاقیت زیادی به خرج دهند. در صورتی کاربران ترغیب به معرفی اپلیکیشن می‌شوند که اپ موبایلی حس و حال خوبی را در آن‌ها به وجود آورد. این نوع تبلیغات درون برنامه ای در صورت رضایت کاربر، به صورت داوطلبانه توسط وی انجام می‌گیرد.

 

ریفرال مارکتینگ اپلیکیشن

 

  • دانلود اپلیکیشن در ازای دریافت اعتبار یا هزینه (Cost Per Install)

دانلود اپلیکیشن در ازای دریافت اعتبار یا هزینه یا به اختصار CPI در واقع موثرترین روش کوتاه مدت برای افزایش میزان دانلود اپلیکیشن خواهد بود. این روش بدین صورت است که کاربران در ازای دانلود اپلیکیشن، اعتبار درون برنامه‌ای دریافت می‌کنند. همچنین این امر می‌تواند تنها در دنیای مجازی اپلیکیشن معتبر بوده و هیچ ارزش مادی در دنیای واقعی نداشته باشد. تنها ویژگی منفی و عیب این روش از تبلیغات نصب اپلیکیشن این خواهد بود که در برخی از کمپین‌های مربوط به Cost Per Install، افزایش حجم دانلود غیرواقعی می‌شود، زیرا برخی از کاربران بعد از گذشت مدتی دیگر پایبندی به استفاده از برنامه ندارند. در واقع ممکن است این کاربران، اپلیکیشن را تنها برای دریافت اعتبار درون برنامه‌ای دانلود کرده باشند و هیچ‌گاه حتی به کاربر وفادار اپلیکیشن تبدیل نشوند. 

  • تبلیغات در فیسبوک

بزرگترین و پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در حال حاضر، شبکه اجتماعی فیسبوک است. برای تبلیغات اپلیکیشن نیز می‌توان از این شبکه اجتماعی استفاده کرد. بدین منظور، در ابتدا باید یک پروفایل مناسب در فیسبوک برای اپلیکیشن ایجاد شده و برای بازاریابی و تبلیغات در آن از سیستم تبلیغات ویدئویی فیسبوک استفاده کرد. با استفاده از همین روش، اپلیکیشن کندی کراش، در همان روز‌های اول معرفی، توانست بیش از 100 میلیون بازدید از سراسر جهان داشته باشد. البته برای افرادی که بودجه بازاریابی محدودی دارند، شاید تبلیغات ویدئویی فیسبوک به نسبت سایر روش‌ها، مناسب نباشد.

  • اپ مارکتینگ در یوتیوب

بازاریابی اپلیکیشن در یوتیوب نیز به عنوان یک شبکه اجتماعی پرطرفدار، مانند تبلیغات در فیسبوک عمل کرده و می‌تواند بسیار کارآمد باشد. بازاریابی در این پلتفرم با بیش از 2 میلیون کاربر فعال، به صورت پروموت کردن اپلیکیشن در یوتیوب خواهد بود. این پروموت کردن می‌تواند از طریق آپلود ویدئو و دیگر روش‌های خاص باشد. در واقع تبلیغات در یوتیوب را می‌توان همانند تبلیغات در اینستاگرام و فیسبوک نیز اجرا کرده و هزینه نسبتاً پایینی نیز برای فرد به همراه دارد.

 

یوتیوب مارکتینگ

  • بازاریابی اپلیکیشن با کمپین یونیورسال

یکی از کمپین‌های جدید گوگل ادز، کمپین یونیورسال است که با عنوان اپ کمپین نیز شناخته می‌شود. این کمپین در واقع تبلیغات اپلیکیشن را در شبکه‌های یوتیوب، Display، گوگل پلی و سرچ مشخص کرده و موجب می‌شود تا افرادی که از اپلیکیشن‌های مشابه استفاده می‌کنند یا به آن علاقه دارند، تبلیغات برای آن‌ها نمایش داده شود. در این روش تبلیغاتی، هزینه تبلیغات برای اپلیکیشن، به ازای هر نصب و با توجه به انتخاب افراد تعیین خواهد شد.

  • بازاریابی اپ در تلویزیون

بازاریابی اپلیکیشن در تلویزیون از جمله تبلیغات پرهزینه‌ای است که همه مدیران بازاریابی و صاحبان اپلیکیشن‌ها از پس هزینه‌های آن برنمی‌آیند. اما افرادی که بودجه کافی برای این تبلیغات و بازاریابی اپلیکیشن موبایل دارند، بازاریابی در تلویزیون می‌تواند اقدامی بسیار هوشمندانه باشد، زیرا افراد زیادی در طول روز تلویزیون تماشا می‌کنند. به طور مثال در سال 2015، بازی‌های موبایلی مانند Game of War و Clash of Clans تبلیغات تلویزیونی خود در زمان پخش مسابقات فوتبال آمریکایی، پخش کردند. بعد از پخش این تبلیغات، میزان نصب اپلیکیشن بسیار افزایش یافت و اپلیکیشن‌های بیشتری نیز این نوع تبلیغ را به سیستم بازاریابی خود اضافه کردند. البته همانطور که تبلیغات در تلویزیون بسیار گران است، به همان نسبت حجم مخاطبان نیز در آن زیاد خواهد بود.

  •  افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ با بازاریابی افیلیت، از دیگر روش‌های تبلیغات نصب اپلیکیشن است که ریسک بالایی دارد. به طوریکه این روش، جزو روش‌های موثر بازاریابی نیست ولی پتانسیل تبدیل شدن به یک مولفه کارآمد در استراتژی بازاریابی را خواهد داشت. این امر بدین صورت است که سایر اپلیکیشن‌ها می‌توانند از طریق هر دو برنامه Apple’s Affiliate Program و Google’s Display Network، اپلیکیشن مدنظر را به کاربران خود معرفی کرده و به ازای این تبلیغات درون برنامه‌ای و هر نصب اپ، پاداشی را دریافت کنند. افیلیت مارکتینگ یک روش بسیار عالی برای بازاریابی بین اپلیکیشنی بوده که موجب می‌شود کاربران که سلایق مشترک دارند، اپلیکیشن را ببینند.

  • تبلیغ اپ توسط افراد معروف و اینفلوئنسرهای اینستاگرام

این روش از اپلیکیشن مارکتینگ، هزینه بسیار زیادی را به همراه دارد. البته تبلیغات در اینستاگرام و از طرف افراد معروف و اینفلوئنسرها می‌تواند مخاطبان زیادی را به اپلیکیشن جذب کند. افراد سرشناس زیادی در شبکه‌های مجازی از جمله اینستاگرام در حال فعالیت هستند و طرفداران آن‌ها مخاطب هدف این نوع بازاریابی خواهد بود. البته باید توجه داشت که این روش تبلیغاتی زمانی موثر است که از افراد و اینفلوئنسرهای مناسب برای تبلیغات بهره‌مند شد. به طور مثال اپلیکیشن Mobile Strike برای معرفی و تبلیغات خود، از بازیگر نقش ترمیناتور (آرنولد) استفاده کرد که بسیار تبلیغات پربازدهی برای او بود.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید