ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل در 2023

ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل در 2023

در سال گذشته تعداد دانلود اپلیکیشن های موبایل از مرز 235 میلیون بار فراتر رفت. کاربران دستگاه های موبایل به طور متوسط روزانه بیش از چهار ساعت از وقت خود را صرف استفاده از اپ های موبایل می کنند. در در حال حاضر استفاده از اپلیکیشن های موبایل بیشتر از سایر پلتفرم های آنلاین است.

از این رو، بازار اپلیکیشن های موبایل در سال 2023 رشد چشمگیری خواهد داشت. سؤالی که پیش می آید این است که در سال 2023 از چه ترندها و فرصت هایی توسعه دهندگان و مهندسان نرم افزار موبایل باید آگاه باشند تا بتوانند قدرت رقابتی خود را حفظ کنند؟ با ما همراه باشید.

 

ترندهای توسعه اپلیکیشن موبایل در سال 2023

آگاهی در مورد آخرین و جدیدترین ترندهای طراحی اپلیکیشن موبایل می تواند به شما کمک کند که در صورت تغییر ناگهانی انتظارات مشتریان و شرایط بازار، همچنان در مسیر حرکت خودتان پایدار بمانید.

 

1. اینترنت 5G

اینترنت 5G نیاز کاربران به اپلیکیشن موبایل قدرتمند که سرعت بالا، عملکرد خوب و انتقال سریع داده ها را داشته باشد. توسعه دهندگان یا شرکت طراحی اپلیکیشن می توانند از این قابلیت های شبکه 5G برای بهبود عملکرد اپلیکیشن ها بهره برده و ویژگی های جدیدی مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را به اپلیکیشن خودشان اضافه کنند. بهره گیری از شبکه های 5G همچنین می تواند به بهبود لایو استریمینگ یا پخش زنده و قابلیت های ابری کمک کند. برای درک بهتر اهمیت اینترنت فایو جی مقاله تأثیر اینترنت 5g بر توسعه اپلیکیشن موبایل را حتما مطالعه کنید.

 

اپلیکیشن هایی مبتنی بر اینترنت 5G

 

2. اینترنت اشیاء (IoT)

تلاش شرکت ها برای ایجاد ارتباط یکپارچه بین دستگاه های هوشمند و اپلیکیشن های موبایل باعث شده است که تقاضا برای سرویس های توسعه اپلیکیشن موبایل در حوزه های مختلفی مانند گسترش پیدا کند.

اینترنت اشیاء (Internet of Things)، به عنوان یکی از ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل، مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد. از جمله این مزایا می توانیم به کاهش هزینه های عملیاتی، بهبود بهره وری و افزایش ارتباط با پلتفرم های دیگر از طریق رابط های برنامه نویسی اپلیکیشن (API) اشاره کنیم. به عنوان مثال، تولیدکنندگان از اپلیکیشن های موبایل IoT برای نظارت بر عملکرد تجهیزات یا کارگاه ها از راه دور استفاده می کنند.

 

اینترنت اشیاء (IoT) 

3. هوش مصنوعی (AI) و ماشین لرنینگ

با افزایش انتظارات مشتریان برای تجربه اپلیکیشن های شخصی سازی شده، هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ از اهمیت بالایی در توسعه اپلیکیشن های موبایل برخوردارند. جمع آوری همزمان داده ها و آنالیز رفتار کاربر تأثیر بسیار مهمی در شخصی سازی جستجوها، تعاملات چت بات ها و احراز هویت دارند. از داده های آنالیز می توان توسط ماشین لرنینگ برای سفارشی سازی فیدهای خبری، ارائه ربات های چت مبتنی بر هوش مصنوعی که تاریخچه و اولویت های ارتباطی مشتریان را ثبت می کنند و همچنین برای شناسایی فعالیت های مشکوک و نقض احتمالی اطلاعات استفاده کرد.

 

هوش مصنوعی (AI) و ماشین لرنینگ 

4. تجارت آنلاین

تجارت آنلاین شامل خریدهای آنلاین از طریق اپلیکیشن های موبایل است نه سایت. از آنجایی که مشتریان زمان بیشتری را در اپلیکیشن ها صرف می کنند، تجارت آنلاین به سرعت در حال رشد است. والت های موبایل و ویژگی های پرداخت درون برنامه ای نیز انجام خرید را برای کاربران بدون خارج شدن از اپلیکیشن را راحت تر می کند. به این دلیل، خرده فروشان بیشتری به دنبال ساختن اپلیکیشن های نیتیو یا وب اپلیکیشن های پیشرونده (PWA) برای ارائه تجربه خرید بهتر هستند.

 

اپلیکیشن تجارت آنلاین 

 5. تکنولوژی Beacon

تکنولوژی Beacon در سال 2013 معرفی شد، اما محبوبیت آن در بین توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل، به خصوص برای کسب و کارهای خرده فروش، رو به افزایش است، زیرا با پیاده سازی این فناوری در سال 2021 سهم درآمدی آنها به بیش از 65 درصد افزایش پیدا کرد. فناوری Beacon نقش نوآورانه ای در کسب و کارها داشته است، زیرا از سیگنال های بلوتوث برای انتقال داده ها بر اساس موقعیت مکانی کاربر استفاده می کند.

انتقال اطلاعات توسط Beacon ها به دستگاه های متصل به راحتی انجام می شود و جستجو های Location-Based را میسر می سازد. از مزایای دیگر بیکن برای مصرف کنندگان می توان به معاملات و هشدارهای همزمان و مختص به موقعیت مکانی اشاره کرد. Beaconها به کسب و کارها اجازه می دهند که ترجیحات و الگوهای خرید مشتری را درک کنند و به این ترتیب، با استفاده از این داده ها تجربه خرید شخصی سازی شده تری را برای مشتری به ارمغان بیاورند.

همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین tech stack برای طراحی اپلیکیشن در 2023 چیست؟ را مطالعه کنید. 

 

6. واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR)

تکنولوژی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی منجر به تحول در عرصه های گیمینگ، سرگرمی، سفر و لایو استریمینگ شده اند. چرا که مشتریان خواستار تجربه های ملموس تر و عمیق تر هستند. برای مثال تکنولوژی AR و VR خریداران را قادر می سازند که قبل از خرید لباس ها را امتحان کنند، یا ببینند که مبل های جدید چگونه در اتاق نشیمن به نظر خواهند رسید یا برای تعطیلات خودشان را در کنار ساحل تصور کنند. خلق تجربه هایی که بتوان از طریق دستگاه های موبایل قدیمی به آنها دسترسی داشت و از آنها لذت برد، چالشی است که توسعه دهندگان اپلیکیشن موبایل با آن مواجه هستند.

 

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی 

 

7. وب اپلیکیشن های پیشرونده (PWA) و اپلیکیشن های آنی (Instant Apps)

طراحی وب اپلیکیشن های پیشرونده (PWA) به عنوان یکی از ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل محبوبیت پیدا کرده اند، زیرا آنها شکاف های موجود در اکثر اپ های نیتیو و صفحات وب را پر می کنند. مزایایی مانند کاهش وابستگی به اینترنت، زمان بارگذاری سریع تر و به روزرسانی های خودکار وب اپلیکیشن های پیشرونده را به انتخابی محبوب هم برای مشتریان و هم شرکت ها تبدیل کرده است. 

به طور مشابه، اپلیکیشن های آنی (Instant Apps) نیز محبوب شده اند، زیرا به کاربران اجازه می دهند که آنها را قبل از دانلود و نصب امتحان کنند. منظور از اپلیکیشن های آنی، اپ هایی ستند که با یک URL قابل دسترس هستند و از طریق جستجو و شبکه های اجتمعای در دسترس هستند. شرکت هایی که از وب اپلیکیشن های پیشرونده و ا پلیکیشن های آنی استفاده می کنند، از مزایایی مانند عملکرد بهتر، بهبود تجربه کاربری و کاهش هزینه های توسعه بهره مند می شوند.

 

8. توسعه کراس پلتفرم

توسعه کراس پلتفرم (Cross-platform) به معنای توسعه اپلیکیشن هایی است که در چند پلتفرم ماننداندروید یا ios قابل اجرا هستند. کدنویسی یکباره اپلیکیشن و سپس انتشار آن روی چند پلتفرم باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. ضمناً، به این طریق می توان اپلیکیشنی با ظاهر و عملکرد یکسان را در اختیار کاربران متعددی قرار داد. به عنوان مثال اینستاگرام اشاره کنیم.

 

9. امنیت اپلیکیشن

دستگاه های موبایل در مقابل تهدیدات امنیتی و حملات هدفمند آسیب پذیر هستند. بر اساس نظرسنجی های انجام شده، تقریباً 45 درصد کاربران آی او اس و اندروید اگر باور داشته باشند که اپلیکیشنی امن نیست، دیگر از آن استفاده نمی کنند و از دوستانشان نیز می خواهند که همین کار را بکنند.

تست کردن اپلیکیشن ها در حین توسعه برای شناسایی آسیب پذیری ها قبل از انتشار حیاتی است. چرا که اگر نشانه ای از در خطر بودن داده های مشتریان وجود داشته باشد، آن ها اعتمادشان را به برند اپلیکیشن از دست خواهند داد. امنیت در ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل، باید اولویت شماره یک توسعه دهندگان باشد. اضافه کردن قابلیت شناسایی و ورود کاربر از طریق اثر انگشت یا تشخیص چهره یک راه حل برای افزایش امنیت اپلیکیشن ها است. خصوصیات بیومتریک منحصر به فرد هستند، تغییر نمی کنند و قابل جعل نیستند.

 

امنیت اپلیکیشن 

 

10. توسعه اپلیکیشن با کمترین کدنویسی

در توسعه اپلیکیشن با کمترین کدنویسی به کدهای کمی برای ساخت اپلیکیشن نیاز دارد یا اصلاً نیازی نیست. در عوض، توسعه دهندگان از فریم ورک ها با ابزارهای کاربرپسند مانند درگ اند دراپ، ادیتورها و APIهای ساده برای طراحی اپلیکیشن استفاده می کنند. استفاده از این شیوه می تواند به صرفه جویی در زمان و هزینه کمک کند. به علاوه، افرادی که مهارت کدنویسی ندارند، می توانند از آن بهره ببرند. این به تیم توسعه اپلیکیشن موبایل شما اجازه می دهد که نوآور باشند، بهره وری را افزایش دهند و اپلیکیشن را سریع تر منتشر کنند.

 

11. جسجوی صوتی

یکی از محبوب ترین ترندهای اپلیکیشن موبایل 2023 فناوری جستجوی صوتی است، زیرا نیاز کاربران به زمان پاسخگویی سریع تر را برآورده می کند. کاربران به جای تایپ کردن درخواست جستجوی خود، از دستورهای صوتی برای فرمان دادن به دستگاه موبایل استفاده می کنند. به عنوان مثال، مشتریان با اپلیکیشن موبایل آمازون الکسا می توانند از دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی درخواست کنند که وضعیت آب و هوا را بررسی کند یا غذا سفارش دهند.

 

قابلیت جسجوی صوتی در اپ 

 

چرا ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل مهم هستند؟

انتظارات مشتریان در آینده توسعه اپلیکیشن های موبایل تعیین کننده خواهد بود. مشتریان می خواهند با دستگاه موبایل خود بتوانند معاشرت کنند، به کسب و کارشان برسند و سرگرم شوند. به این دلیل، هیچ چیز به غیر از تجربه ای سطح بالا با استفاده کردن از گوشی موبایل برای آنها قابل قبول نخواهد بود.

در بحث پیرامون ترندهای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل، کاربران فعال روزانه و کاربران فعال ماهانه معیارهایی هستند که تیم توسعه اپلیکیشن موبایل باید رفتار آنها در اپ را بررسی کنند. این داده ها نه تنها تعامل کاربر را نشان می دهند، بلکه همچنین می توان از داده ها به عنوان ابزاری برای بهبود یا شناسایی مشکلات فنی استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که سرعت انتشار اپلیکیشن ها در بازار هر ساله رو به افزایش است و 35 درصد از توسعه دهندگان با سرعت دو برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل اپ های خود را منتشر می کنند. استفاده از ابزارهایی مانند پلتفرم DevOps، تست کردن خودکار، مدیریت پیکربندی نرم افزار و ابزارهای دیگر به پیش بینی نتایج و برنامه ریزی مؤثرتر پروژه ها توسط توسعه دهندگان کمک می کند. و نهایتاً نتیجه افزایش سرعت انتشار اپلیکیشن ها است.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید