بهترین زبان های برنامه نویسی توسعه اپلیکیشن

بهترین زبان های برنامه نویسی توسعه اپلیکیشن

امروزه توسعه اپلیکیشن های موبایل بعد از طراحی اپلیکیشن ها از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و شاهد آن هستیم که افراد زیادی علاقه مند به فعالیت در این حوزه می باشند. انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های موبایل همواره سختی های خاص خود را دارا بوده است. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم. بنابراین اگر شما هم به دنبال کشف زبان های برنامه نویسی، فریم ورک ها و یا SDK هایی که برای طراحی اپلیکیشن های موبایل مورد استفاده قرار می گیرند هستید تا بتوانید اپلیکیشن های موبایل نیتیو و یا کراس پلتفرم را بسازید ما را در این مطلب همراهی کنید.

 

معیارهایی برای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های موبایل

زمانی که قصد دارید یک زبان برنامه نویسی، فریم ورک و یا SDK را برای این کار انتخاب کنید علاوه بر قابلیت های مربوط به ساخت UI اپلیکیشن ها باید به قابلیت های مربوط به توسعه بک اند ( سمت سرور) نیز دقت داشته باشید. توسعه دهنده هایی که در بخش فرانت اند و بک اند فعالیت می کنند گاهی اوقات از یکدیگر جدا هستند و یک شخص خاص هم بک اند و هم فرانت اند را طراحی نمی کند اما معمولا این دو فرد به صورت شرکتی با یکدیگر کار می کنند. در این مقاله ما قصد داریم برخی از زبان های برنامه نویسی محبوب برای توسعه اپلیکیشن های موبایل را هم برای بک اند کاران و هم برای فرانت اند کاران معرفی کنیم که آشنایی با آنها می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

 

انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی

 

انواع اپلیکیشن های موبایل از جنبه برنامه نویسی

از جنبه برنامه نویسی توسعه دهندگان می توانند یکی از سه نوع اپلیکیشن موبایل زیر را برای توسعه انتخاب کنند:

- اپلیکیشن های موبایل نیتیو اپلیکیشن هایی هستند که به یک زبان نوشته شده اند و تنها توسط دستگاه هایی با سیستم عامل خاص پشتیبانی می شوند. API های پلتفرم مد نظر به صورت کامل در کدهای اپلیکیشن وجود دارند و سیستم عامل نیز کتابخانه های کامپوننت UI را فراهم می کند. روند طراحی و توسعه اپلیکیشن های موبایل نیتیو این کدها را به اپلیکیشن قابل اجرا در پلتفرم مد نظر تبدیل می کند و آنها را به صورت بایت کد در می آورد.

- اپلیکیشن های موبایل کراس پلتفرم اپلیکیشن هایی هستند که در یک زبان خاص نوشته شده اند و می توانند در تمامی پلتفرم ها اجرا شوند. با طراحی اپلیکیشن های کراس پلتفرم باید دقت داشته باشید که زبانی که برای توسعه اپلیکیشن های موبایل استفاده کرده اید ممکن است زبان نیتیو در برخی از پلتفرم ها نباشد، این به آن معنا است که کدهای شما ممکن است با روش های غیرمستقیم به بایت کد تبدیل شود که در طول انجام این کار کتابخانه های پشتیبانی سیستم عامل مد نظر نیز کمک خواهند کرد.

- اپلیکیشن های وب موبایل، اپلیکیشن هایی هستند که دارای پارادایم سبکی هستند و شما می توانید با استفاده از URL آنها را در مرورگر گوشی خود اجرا کنید ولی در زمان اجرا آنها به شدت به اپلیکیشن های موبایل شباهت خواهند داشت. وب سایت های موبایلی نیازی به نصب بر روی دستگاه شما ندارند اما اگر شما هم قصد توسعه اپلیکیشن های موبایل را دارید باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشید.

 

پارادایم های برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های تحت وب موبایل

- برنامه نویسی ریسپانسیو یکی از سبک های برنامه نویسی سایت می باشد که در آن طراح وب باید طراحی وب سایت خود را متناسب با شکل ظاهری دستگاه ما طراحی کند و رعایت این نکته در طراحی اپلیکیشن اهمیت بالایی دارد. بنابراین در زمان کار با این وب سایت ها درون گوشی های موبایل به جای این که به صورت افقی حرکت کنید مشاهده می کنید که هر چیزی در جای مناسب خود قرار گرفته است. این وب سایت ها همچنین می توانند درون دسکتاپ کامپیوتر نیز اجرا شوند.

- برنامه نویسی وب Progressive به نوعی از برنامه نویسی می گویند که در آن شما وب سایت خود را به شکلی طراحی می کنید که زمانی که این وب سایت با استفاده از یک دستگاه موبایل اجرا شد مانند اپلیکیشن های سنتی موبایل به نظر بیاید. این وب سایت ها باید تجربه ای مانند اپلیکیشن های موبایل را به کاربران خود بدهند. علاوه بر این، این وب سایت ها باید این قابلیت را داشته باشند که با ذخیره سازی برخی از اطلاعات در زمان نبود اینترنت به صورت آفلاین نیز اجرا شوند.

 

توسعه اپلیکیشن های موبایل برای پلتفرم IOS

سیستم عامل IOS یک پلتفرم اختصاصی است که توسط شرکت اپل ساخته شده است. این سیستم عامل امروزه برای گوشی های موبایل و تبلت های ساخته شده توسط شرکت اپل در دسترس می باشد. شما می توانید اقدام به توسعه اپلیکیشن های موبایل برای پلتفرم IOS کنید و همزمان این اپلیکیشن را هم بر روی موبایل و هم بر روی Ipad اجرا کنید. البته در زمان توسعه اپلیکیشن های موبایل IOS شما باید محدودیت های موجود در هر یک از دستگاه های این شرکت را نیز در نظر بگیرید. اپلیکیشن هایی که شما توسعه می دهید از طریق Apple app store قابل نصب بر روی گوشی ها و تبلت ها می باشد.

شما برای توسعه این اپلیکیشن ها نیازمند یک حساب توسعه دهندگی اپل، یک لپ تاپ مک و نرم افزار XCode هستید. معمولا برای توسعه این اپلیکیشن ها از دو زبان معروف استفاده می شود که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

 

زبان Objective-C برای توسعه اپلیکیشن های موبایل IOS

Objective-C اولین زبان برنامه نویسی بود که توسط شرکت اپل پشتیبانی شد تا توسعه دهندگان بتوانند اقدام به توسعه اپلیکیشن های موبایل IOS کنند. این زبان یک زبان شی گرا بود که سینتکس آن از زبان سی گرفته شده بود. یکی از انتقادهای رایج درباره این زبان مربوط به سینتکس آن بود که باعث می شد تا دیباگ کردن اپلیکیشن ها بسیار سخت شود. با این حال این زبان یک زبان پایدار و بالغ است چرا که چندین سال به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.

 

زبان برنامه نویسی سویفت

شرکت اپل این زبان برنامه نویسی را در سال 2014 معرفی کرد و در سال 2015 نیز آن را برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های IOS در XCode فراهم کرد. بعد از آن که در سال 2016 تغییرات اساسی در این زبان برنامه نویسی رخ داد این زبان موفق شد گوی سبقت را از زبان Objective-C برباید و به عنوان زبان اصلی برای نوشتن اپلیکیشن های نیتیو IOS مورد استفاده قرار گیرد. البته دقت داشته باشید که اپلیکیشن هایی که با استفاده از این دو زبان نوشته می شوند با یکدیگر همزیستی دارند یعنی کتابخانه هایی که در زبان Objective-C و ابزارهای این زبان نوشته می شوند در سویفت نیز قابل استفاده هستند. با این حال شرکت اپل به وضوح بیان کرده است که زبان سویفت را برای توسعه اپلیکیشن های موبایل IOS ترجیح می دهد.

 

توسعه اپلیکیشن های موبایل

 

توسعه اپلیکیشن های موبایل برای پلتفرم اندروید

اندروید یک پلتفرم متن باز است که منحصرا توسط شرکت گوگل توسعه پیدا کرده است. شرکت گوگل دارای تلفن های هوشمند با برند خود است که با نام Pixel ( و در آینده ای نزدیک Nexus) وارد بازار می شوند. با این حال بسیاری از برندهای مختلف مانند سامسونگ، هواوی و .... از این سیستم عامل در گوشی های خود پشتیبانی می کنند. امروزه دستگاه های مختلفی از جمله گوشی های هوشمند، ساعت های هوشمند و تبلت ها از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می کنند.

برای طراحی اپلیکیشن های اندروید به مجموعه ابزارهای توسعه اندروید نیاز دارید که توسط SDK مخصوص گوگل در اختیار شما قرار می گیرند. اندروید استودیو نیز می تواند یک IDE مناسب برای توسعه اپلیکیشن های موبایل اندروید باشد. شما می توانید از این ابزار بر روی سیستم عامل های مختلف لینوکس، ویندوز و مک استفاده کنید.

شما برای اضافه کردن کتابخانه های جدید به پروژه خود برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می توانید از gradle که درون اندروید استودیو وجود دارد استفاده کنید و بسیاری از کتابخانه های شخص ثالث را به پروژه خود اضافه کنید. در ادامه دو زبان برنامه نویسی نیتیو برای توسعه اپلیکیشن های موبایل برای سیستم عامل اندروید را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

زبان برنامه نویسی جاوا برای توسعه اپلیکیشن های موبایل برای اندروید

جاوا زبان برنامه نویسی پیش فرض برای توسعه اپلیکیشن های موبایل برای سیستم عامل اندروید می باشد. این زبان یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط شرکت Sun در سال 1995 توسعه پیدا کرده است و در حال حاضر مالکیت آن برای شرکت اوراکل است. جاوا یک زبان بسیار محبوب در میان زبان های شی گرا است که خیلی سریع توانست با سیستم عامل اندروید سازگار شود. کدهای جاوا در زمان کامپایل تبدیل به بایت کد می شوند و سپس با استفاده از ماشین مجازی جاوا در پلتفرم های مختلف اجرا می شوند. برخی از انتقادهایی که نسبت به جاوا موجود است این است که شما برای انجام یک کار ساده در این زبان برنامه نویسی باید زمان زیادی را صرف کنید و علاوه بر این درک برخی از مفاهیم این زبان نیز بسیار سخت است. با این وجود هنوز هم این زبان به عنوان زبان اصلی برای توسعه اپلیکیشن های اندروید به شمار می آید.

 

جاوا اسکریئت و ری اکت نیتیو

 

آشنایی با زبان برنامه نویسی کاتلین

در سال 2017 شرکت گوگل اعلام کرد که زبان کاتلین می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب و درجه یک برای برنامه نویسی اندروید مورد استفاده قرار گیرد. زبان کاتلین با جاوا سازگار است و می توان از کلیه کتابخانه های موجود در زبان جاوا در کاتلین نیز استفاده کرد. کار کردن با کاتلین بسیار راحت تر است و به همین دلیل نیز توسعه دهندگان این زبان را برای توسعه اپلیکیشن های موبایل ترجیح می دهند. علاوه بر این یادگیری این زبان نیز نسبت به جاوا ساده تر است. در زمان اجرا کدهای کاتلین در واقع به بایت کدهای جاوا تبدیل می شوند.

 

توسعه اپلیکیشن های موبایل برای دو سیستم عامل اندروید و IOS

با استفاده از رویکردهای توسعه اپلیکیشن های موبایل نیتیو شما مجبور به ساخت و نگهداری یک اپلیکیشن به ازای هر یک از سیستم عامل ها هستید. شما اغلب می توانید یک اپلیکیشن را برای هر دو سیستم عامل توسعه دهید اما برای این کار نیازی به قابلیت های زبان نیتیو ندارید. خوشبختانه امروزه فناوری هایی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند به یک زبان و یا با استفاده از یک فریم ورک اقدام به توسعه اپلیکیشن های موبایل کنید و آن را در هر دو سیستم عامل اجرا کنید. در نتیجه توسعه دهندگانی که با زبان های سویفت یا جاوا آشنایی ندارند ولی با زبان های دیگری مانند زبان های وب و سی شارپ آشنایی دارند می توانند اقدام به ساخت چنین اپلیکیشن هایی کنند.

 

آشنایی با HTML 5 و Apache Cordova

Apache Cordova کار خود را با پروژه ای به نام PhoneGap از Adobe شروع کرد. با استفاده از Apache Cordova شما می توانید کدهای جاوا اسکریپت و HTML را در مرورگرها اجرا کنید. با استفاده از وب ویوها شما می توانید یک بار کدهای خود را بنویسید و در هر پلتفرمی آن را اجرا کنید.

در این روش کدهای HTML و خود اپلیکیشن پکیج بندی می شوند و بر روی دستگاه موبایل نصب می شوند. این کار امکان استفاده از طیف گسترده ای از فریم ورک های وب مانند Jquery، React JS، Bootstrap، Angular JS و ... را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر فریم ورک های UI شما می توانید از قابلیت های زبان جاوا اسکریپت برای دسترسی به قابلیت های گوشی هوشمند مانند دوربین و .... نیز بهره مند شوید. در این روش همچنین اکوسیستم بسیار بزرگی از افزونه های شخص ثالث نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

از جمله IDE هایی که برای ساخت چنین اپلیکیشن هایی بسیار محبوب هستند می توان به Visual Studio Code و Eclipse اشاره کرد.

 

طراحی اپلیکیشن با بهترین زبان

 

سی شارپ و زامارین برای توسعه اپلیکیشن های موبایل

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده است. فریم ورک زامارین به شما این اجازه را می دهد تا با استفاده از سی شارپ در فریم ورک .NET برنامه نویسی کنید. این فریم ورک در IOS با استفاده از یک پیاده سازی متن باز که mono نامیده می شود، پیاده سازی شده است. از جمله IDE های محبوب برای نوشتن کدهای سی شارپ و زامارین می توان به Visual Studio Code که برای مایکروسافت است، اشاره کرد. کدهایی که در سی شارپ نوشته می شوند می توانند به صورت نیتیو در هر دو سیستم عامل اندروید و IOS اجرا شوند.

 

جاوا اسکریپت و ری اکت نیتیو

ری اکت نیتیو در سال 2015 توسط شرکت فیسبوک توسعه پیدا کرده است. این فریم ورک از جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای توسعه اپلیکیشن های موبایل استفاده می کند. کدهای نوشته شده در این فریم ورک در زمان اجرا تفسیر شده و با استفاده از یک bridge یا پل به قابلیت های SDK نیتیو دستگاه های هوشمند متصل می شوند. به این شکل اپلیکیشن های نوشته شده با این روش در هر دو سیستم عامل قابل اجرا هستند.

 

طراحی اپلیکیشن با جاوا اسکریپت

 

Dart و Flutter برای توسعه اپلیکیشن

اگرچه Dart برای اولین بار توسط گوگل در سال 2011 منتشر شد اما اولین نسخه پایدار آن در سال 2017 منتشر شد. Dart یک زبان برنامه نویسی شی گرا است. شما می توانید از فریم ورک Flutter شرکت گوگل استفاده کنید تا بتوانید اپلیکیشن های IOS را توسعه دهید.

از جمله محبوب ترین IDE های این فریم ورک و زبان می توان به اندروید استودیو اشاره کرد. یکی از مهم ترین ویژگی های Flutter این است که دارای کتابخانه UI مخصوص خود می باشد که از عناصری استفاده می کند که بر پایه متریال دیزاین گوگل می باشند.

 

وب سایت های بهینه سازی شده برای موبایل

با استفاده از فریم ورک هایی مانند Material، Bootstrap یا Foundation شما می توانید اقدام به توسعه وب سایت های ریسپانسیو کنید. طراحی وب سایت ریسپانسیو دارای طرح هایی است که به شما کمک می کند تا وب سایت های بسازید که شبیه به اپلیکیشن های موبایل نیتیو هستند. به عنوان مثال یک وب سایت می تواند درون دسکتاپ دارای یک طرح 5 ستونی باشد ولی زمانی که کاربران با استفاده از گوشی های موبایل به این وب سایت مراجعه می کنند این طرح به شکل دو ستونی در می آید. علاوه بر این زمانی که شما گوشی خود را به صورت افقی در دست می گیرید تعداد این ستون ها افزایش پیدا می کند. یکی از تفاوت های اصلی بین یک وب سایت بهینه سازی شده برای گوشی های موبایل و یک وب سایت عادی این است که شما نیازی به بزرگنمایی برای مشاهده مطالب ندارید.

 

اپلیکیشن های وب Progressive

این اپلیکیشن ها، اپلیکیشن هایی هستند که مانند اپلیکیشن های نیتیو گوشی های موبایل عمل می کنند. مرورگرها امروزه می توانند تشخیص دهند که این وب سایت یک اپلیکیشن وب Progressive است و در نتیجه سایر بخش های مرورگر را در این وب سایت ها حذف خواهند کرد و همین موضوع نیز باعث می شود تا کاربرانی که از اپلیکیشن شما استفاده می کنند تجربه ای مانند تجربه کار کردن با اپلیکیشن های نیتیو گوشی های هوشمند را داشته باشند. طراحی این سایت ها باید به گونه ای باشد که به صورت آفلاین نیز در دسترس باشند.

شرکت کیان تجارت در زمینه طراحی انواع اپلیکیشن های موبایل، طراحی وب اپلیکیشن و طراحی و سئو سایت فعالیت می کند. تیم ما نمونه کارهای موفقی در طراحی اپلیکیشن موبایل دارند، برای مشاهده نمونه کارهای طراحی اپلیکیشن موبایل اینجا کلیک کنید. همچنین برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره 02188230063 یا 09124243876 تماس بگیرید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۵ ) ۲.۷ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید