اپلیکیشن واقعیت افزوده چیست و چگونه طراحی می شود؟

اپلیکیشن واقعیت افزوده چیست و چگونه طراحی می شود؟

واقعیت افزوده یا Augmented Reality که به اختصار AR گفته می شود، روز به روز در محیط‌های بیشتری به کار گرفته می‌شود. همین امر موجب شده تا بسیاری از افراد نسبت به تولید اپلیکیشن واقعیت افزوده علاقه‌مند شوند، اما چنین امری نیازمند آگاهی از یک سری پیش‌نیازهای ابتدایی است. در این متن قصد داریم به طور کامل در مورد کلیه اطلاعاتی که در زمینه طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده به آن نیاز خواهید داشت بپردازیم.

 

اپلیکیشن واقع افزوده چیست؟

برنامه واقعیت افزوده (برنامه AR) یک برنامه نرم افزاری است که محتوای بصری دیجیتال را در محیط دنیای واقعی کاربر ادغام می‌کند. از نرم افزار AR برای آموزش، کار و برنامه‌های فروش در بسیاری از صنایع از جمله مراقبت‌های بهداشتی، ایمنی عمومی، گاز و نفت، گردشگری و بازاریابی استفاده می‌ شود.

بازی‌های واقعیت افزوده احتمالاً رایج‌ترین نوع از اپلیکیشن‌های AR به شمار می‌آید (به ویژه از زمان محبوبیت بازی Pokemon GO برای تلفن‌های هوشمند). هدست‌هایی مانند Google Glass و نمایشگرهای هدآپ خودروها از دیگر کاربردهای معروف AR محسوب می‌شوند.

برنامه‌های واقعیت افزوده در کیت‌های توسعه خاصی تولید خواهند شد که به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد انیمیشن یا اطلاعات دیجیتالی خاصی را در اپلیکیشن واقعیت افزوده به نمایش بگذارد.

برنامه‌های AR برای تلفن‌های هوشمند معمولاً شامل سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) برای تعیین دقیق مکان کاربر و قطب‌نما برای تشخیص جهت دستگاه خواهند بود. برنامه‌های پیچیده واقعیت افزوده که توسط ارتش‌ها برای آموزش کارکنان استفاده می‌شوند ممکن است شامل فناوری‌های مانند تشخیص اشیا و تشخیص حرکت باشند.

توماس کودل، محقق بوئینگ، اصطلاح واقعیت افزوده را در سال 1990 ابداع کرد تا نمایشگرهایی را توصیف کند که برق‌کاران را در مونتاژ سیم‌کشی‌های پیچیده راهنمایی می‌کردند. یکی از اولین کاربردهای تجاری فناوری AR، خط زرد موسوم به "first down" بود که در سال 1998 در زمینه پخش بازی‌های فوتبال به کار گرفته شد.

 

انواع اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده

برای ارتباط بهتر با مردم، مؤسسات زیادی به سمت مدرن‌سازی محیط خود به وسیله AR روی آورده‌اند. از جمله این مؤسسات می‌توان به موزه‌ها اشاره کرد. امروزه با کمک اپلیکیشن AR موزه‌ها به بازدیدکنندگان دید و درک بهتری از اشیا می‌دهند. برخی از موزه‌هایی که از اپلیکیشن واقعیت افزوده استفاده می‌کنند عبارت‌اند از: مؤسسه فرانکلین و موزه لوور. در ادامه به چند کاربرد اساسی این نوع اپلیکیشن‌ها می‌پردازیم.

  • AR در صنایع خودروسازی

در صنایع خودروسازی به طور گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های AR استفاده می‌شود تا فرآیند تولید خودرو بهینه گردد. این روند شامل ساده‌سازی فرایندهای نمونه‌سازی و مونتاژ می‌شود. در واقع، شرکت‌ها می‌توانند از مزایای AR در مرحله طراحی، تولید و فروش استفاده کنند.

 

AR در صنایع خودروسازی

 

  • استفاده از AR در رسانه‌های اجتماعی

واقعیت افزوده در حال تبدیل شدن به جریان اصلی در رسانه‌های اجتماعی است. لنزها، فیلترها و افکت‌های مختلف بر روی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نتیجه واقعیت افزوده است. اسنپ چت، فیس بوک، اینستاگرام، پینترست و بسیاری از پلتفرم‌های دیگر کاربران خود را تشویق به استفاده از AR می‌کنند.

  • ناوبری در فضای بیرونی

اپلیکیشن واقعیت افزوده مخصوص ناوبری داخلی به شما کمک می‌کند تا کوتاه‌ترین مسیر ممکن را برای رسیدن به یک نقطه خاص پیدا کنید.

  • اپلیکیشن واقعیت افزوده مخصوص آواتارها

آواتارها افراد را قادر می‌سازند تا به شیوه‌ای خاص شخصیت خود را به نمایش بگذارند. می‌توانید آن را شخصیت دیجیتالی خود بنامید که به شما امکان می‌دهند تا احساسات خود را به اشتراک بگذارید. فیس بوک و اینستاگرام شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌هایی هستند که از AR برای استیکرها، افکت‌ها و آواتارهای مختلف استفاده می‌کنند. این بخش از مبحث اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده طرفداران بسیاری دارد.

 

اپلیکیشن واقعیت افزوده مخصوص آواتارها 

  • برنامه‌های مراقبت بهداشتی مبتنی بر واقعیت افزوده

از آنجایی که AR فرصت‌های متمایز بسیار زیادی را برای بیماران و متخصصان سلامت ارائه می‌کند، صنعت مراقبت‌های بهداشتی بیشتر چشم‌اندازهای رشد در صنعت واقعیت افزوده را هدایت خواهد کرد. فناوری AR به روشن شدن اطلاعات دیجیتال بهداشتی کمک می‌کند و به پزشکان اجازه می‌دهد تا تصاویر MRI یا CT اسکن‌ ها را در طول درمان نظارت کنند.

در واقع نه تنها درمان بیمار تسریع خواهد یافت، بلکه ممکن است از اپلیکیشن واقعیت افزوده برای آموزش متخصصان در مناطقی که محیط آموزشی مناسبی وجود ندارد نیز استفاده شود.

  • اپلیکیشن‌های مربوط به خرده‌فروشی

AR نقش بزرگی را در کسب‌وکارهای خرده‌فروشی ایفا می‌کند. بسیاری از خرده‌فروشان تلاش قابل توجهی را برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده انجام داده‌اند که به مشتریان اجازه می‌دهند از تلفن‌های همراه خود برای انتخاب محصولات موجود در خرده‌فروشی استفاده کنند.

  • اپلیکیشن واقعیت افزوده مخصوص گردشگری

بازدید از جاذبه‌های گردشگری برجسته به لطف فناوری AR یک تجربه پویا و مشارکتی خواهد بود. بازدیدکنندگان ساختمان‌های تاریخی می‌توانند با اسکن محیط اطراف با اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و پوشیدن تجهیزات واقعیت افزوده، اطلاعات بیشتری در مورد محل مدنظر به دست بیاورند. تجارت توریستی بدون شک یکی از صنایع پیشرو با توجه به روند پیشرفت واقعیت افزوده خواهد بود.

  • اپلیکیشن‌های طراحی داخلی

این اپلیکیشن به شما امکان طراحی دکوراسیون داخلی منزل را می‌دهد. این اپلیکیشن‌ها اگرچه در زمینه تعمیر و نگهداری خانه طبقه‌بندی می‌شوند، اما معمولاً همراه با یک فروشگاه الکترونیکی عرضه خواهند شد که می‌توانید اقلام مدنظر را به صورت مستقیم از همان فروشگاه خریداری کنید.

با استفاده از فناوری سه بعدی اپلیکیشن واقعیت افزوده، می‌توانید از هر زاویه‌ خانه خود عکس بگیرید و آن را به صورت REAL TIME مشاهده کنید. پس از عکس‌برداری می‌توانید محصولات دلخواه را به تصویر گرفته شده اضافه کنید. یکی از ویژگی‌های پیشرفته این اپلیکیشن‌ها توانایی عکس‌برداری در شرایط نوری مختلف است.

 

اپلیکیشن‌های طراحی داخلی 

  • برنامه تنظیم چهره مبتنی بر واقعیت افزوده

حتی اگر از آرایش لذت نمی‌برید می‌توانید از این برنامه‌ها استفاده کنید تا ببینید یک میکاپ خاص چگونه بر روی صورت شما ظاهر خواهد شد. با این حال، قدرت واقعی این دسته از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده در این واقعیت نهفته است که به شما امکان می‌دهند آرایش ایده آل خود را بدون هیچ زحمتی انتخاب کنید.

  • برنامه‌های طراحی مبتنی بر واقعیت افزوده

اگر وقت ندارید بنشینید و ایده‌های خود را به کمال برسانید، می‌توانید روند این کار را با استفاده از یک اپلیکیشن مخصوص واقعیت افزوده تسریع کنید. این برنامه‌ها را می‌توان مانند یک ردیاب مجازی در نظر گرفت. کافی است درون اپلیکیشن مربوطه چند خط بکشید و تصمیم بگیرید که چه تصویری را می‌خواهید ترسیم کنید، در مرحله بعد تصویر انتخابی شما بر روی کاغذ نمایش داده می‌شود و می‌توانید با طی مراحلی که اپلیکیشن در اختیار شما خواهد گذاشت،‌ آن تصویر را به روی کاغذ بیاورید.

  • برنامه تجارت الکترونیک مبتنی بر AR

امروزه تجارت الکترونیکی بسیار گسترده شده است. کاربران یک اپلیکیشن واقعیت افزوده مخصوص تجارت الکترونیکی می‌توانند در زمان واقعی خرید کنند آن هم بدون توجه به این که در چه مکانی از کره زمین قرار دارند.

توسعه‌دهندگان برنامه می‌توانند از یکپارچه‌سازی AR استفاده کنند تا به کاربران برنامه اجازه دهند که به صورت مجازی با متخصصان فروش تعامل داشته باشند و تصمیمات خرید را از طریق برنامه و به صورت REAL TIME اتخاذ کنند.

  • اپلیکیشن واقعیت افزوده موجود در زمینه بهداشت و درمان

در دنیای متأثر از کووید، اپلیکیشن‌های دارویی ضروری هستند. توسعه‌دهندگان AR می‌توانند از تقاضای فزاینده در بازار استفاده کرده و یک برنامه پزشکی مبتنی بر واقعیت افزوده ایجاد نمایند. برای مثال، برنامه‌ای که به پزشکان اجازه می‌دهد تصاویر سه بعدی MRI بیماران خود را مشاهده نموده و پیشرفت بیماری را به صورت لحظه‌ای ملاحظه کنند.

  • تفاوت اپلیکیشن واقعیت افزوده با اپلیکیشن واقعیت مجازی

مهم‌ترین تفاوت اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده را می‌توان در این دانست که این محصولات به جای ارائه اطلاعات مستقیم بیشتر بر روی بهبود تجربه کاربر تمرکز می‌کنند. واقعیت افزوده به افراد کمک می‌کند تا در حین دریافت اطلاعات به نحو مناسب، از محیط کاربری اپلیکیشن نیز لذت ببرد.

 

چطور می‌توان از فناوری AR استفاده کرد؟

برای توسعه اپلیکیشن واقعیت افزوده باید از دولوپرها کیت‌های مخصوص هر سیستم‌عامل استفاده کرد. شرکت اپل و شرکت گوگل هر دو در جدید‌ترین نسخه‌های سیستم‌عامل خود به طور کامل از فناوری AR پشتیبانی می‌کنند. تفاوتی ندارد که در زمینه برنامه‌نویسی اندروید کار می‌کنید و یا آی او اس، در هر صورت می‌توانید از کیت‌های مربوطه نهایت استفاده را ببرید. گرفتن خروجی از اپلیکیشن تکمیل شده نیز برخلاف سال‌های قبل چندان زمان‌بر نیست و به سرعت انجام خواهد شد. امروزه بخش بزرگی از زبان‌های برنامه‌نویسی به صورت مستقیم از این فن‌آوری پشتیبانی می‌‌کنند.

علاوه بر مواردی که به وسیله کیت‌های توسعه شرکت‌‌ اپل و گوگل در اختیار شما قرار می‌گیرد، می‌توانید از تولکیت‌هایی همچون Vuforia نیز استفاده کنید. این اس دی کی به صورت کاملاً ویژه برای طراحی اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده سیستم‌های عامل موبایل به وجود آمده است.

 

تماس با کارشناس طراحی اپلیکیشن 

طراحی اپلیکیشن واقعیت افزوده برای چه کسانی مناسب است؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، امروزه استفاده از اپلیکیشن‌های واقعیت‌ افزوده به شدت پرطرفدار شده است. همه توسعه‌دهندگانی که در زمینه صنعت، بهداشت، کسب و کار،‌ سرگرمی و ... فعالیت می‌کنند، می‌توانند از پتانسیل بسیار بالای این تکنولوژی بهره ببرند.

اگرچه دولوپ و توسعه چنین اپلیکیشن‌هایی در گذشته نیازمند سیستم‌های فوق‌العاده قدرتمند پردازشی بود، اما امروزه تقریباً بیشتر تلفن‌های همراه موجود در بازار از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت هیچ‌گونه محدودیت خاصی در زمینه تولید اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده وجود ندارد. همه افراد علاقه‌مند به برنامه‌نویسی در زمینه اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده می‌توانند با مطالعه چند مطلب و دریافت دروس آموزشی در این زمینه، فعالیت خود را جهت ساخت یک اپلیکیشن مناسب آغاز نمایند.

 

سخن پایانی

در این متن به بررسی کلیه اطلاعات مربوط به تولید یک اپلیکیشن واقعیت افزوده پرداختیم. امروزه تقریباً می‌‌توان در هر زمینه‌ای از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده استفاده کرد. این اپلیکیشن‌ها با قرار دادن امکانات فوق‌العاده مناسب در محیطی جذاب، نه تنها اطلاعات مدنظر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بلکه می‌توانند روشی بسیار مناسب جهت افزایش میزان مخاطبان باشند. افزایش مخاطبان نیز ارتباط مستقیمی با افزایش درآمد دارد.

توسعه این اپلیکیشن‌ها به راحتی صورت می‌گیرد و تقریباً در هر سیستم‌عاملی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. با توجه به رشد روزافزون قدرت گوشی‌های هوشمند، امروزه بیشتر شرکت‌های تجاری جهان نیز به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده روی‌ آورده‌اند. کارشناسان اعلام کرده‌اند که آینده صنعت سرگرمی، بهداشت، تجارت و آموزش نیز به چنین برنامه‌هایی وابسته خواهد بود.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۴ ) ۳.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید