14 مرحله مهم برای ساخت وب اپلیکیشن

14 مرحله مهم برای ساخت وب اپلیکیشن

روند روبه رشد استفاده از تلفن همراه هوشمند در سراسر دنیا باعث شده تعداد وب‌سایت‌ ها و وب اپلیکیشن‌ های تلفن همراه فعال سر به فلک بکشد. طی همین سال‌های اخیر، بیش از 400 میلیون وب‌سایت و وب اپ فعال و بیش از 8.9 میلیون اپلیکیشن تلفن همراه ساخته شده و همه اینها به خاطر موج عظیمی از جمعیت در شبکه‌ های اجتماعی است.
متاسفانه یا خوشبختانه، زندگی، کار، سرگرمی، خرید و خلاصه تمام جنبه‌ های زندگی افراد به‌ نوعی به دنیای دیجیتال گره خورده و تجربه استفاده از اپلیکیشن‌ های آنلاین رفته رفته انتظار کاربران را از این برنامه‌ ها افزایش داده است؛ طوری‌ که عملکرد بالا، شخصی‌ سازی، انعطاف‌پذیری، امنیت و مقیاس‌پذیری کمترین توقعی است که از یک اپلیکیشن خوب انتظار دارند. در ادامه این مقاله نگاهی می‌اندازیم به مراحل طراحی وب اپلیکیشن از شروع ایده‌پردازی تا پایان ساخت و لانچ کردن وب اپلیکیشن.

 

مرحله ایده‌پردازی طراحی وب اپلیکیشن

در روند توسعه محصول جدید همیشه یک ایده به محصول قابل اجرا تبدیل می‌ شود. بنابراین اولین گام در ساخت وب اپلیکیشن ایده‌پردازی است. در این مرحله از طراحی وب اپلیکیشن ایده‌ هایی با محوریت کاربرپسند بودن، تمرکز و انعطاف‌پذیر بودن وب اپلیکیشن وجود دارد که باید درباره آنها تحقیق ‌کرد؛ سپس عملکرد اصلی برنامه را بررسی کرده و سعی کنید به ایده‌هایی بها دهید که شما را از سایر رقبا متمایز می‌کند.


1- ارائه ایده 

ایده در ابتدا بهتر است در جلسات طوفان فکری مطرح و بررسی شود. هدف از این کار دستیابی به ایده‌ های متعدد است؛ اما در این مرحله حل مشکلات مشتری در اولویت دارد. در جلسه طوفان فکری فرض بر این است که اگر شما مشکلی دارید، ممکن است دیگران نیز همین مشکل را داشته باشند. اگر بتوانید این مشکل را شناسایی کنید و کاربرانی که با آن مواجه‌ اند را بیابید، راحت‌ تر می‌ توانید راه حلی برای آن پیدا کنید.

 

ایده طراحی وب اپ 

2- تحقیق در مورد بازار هدف و بازار رقابت

مهمترین نقطه شروع برای هر محصول، تحقیق در مورد بازار هدف که کاربران هستند، است. نیاز به درک واقعی و دقیق از رفتار کاربر، مشکل کاربر، دامنه مشکل (چند نفر با این مشکل سروکار دارند) و رقابت با راه‌ حل های دیگری که ارائه شده است.

 

3- شناسایی عملکردها و ویژگی‌ های کلیدی وب اپلیکیشن

یکی از فاکتورهای مهم در روند تولید اپلیکیشن، سرعت است؛ اما در نظر داشته باشید که نم ی‌توان کیفیت محصول را فدای سرعت کرد. در این مرحله طراح یا شرکت طراحی وب اپلیکیشن باید بررسی وب اپلیکیشن را از ابتدایی‌ ترین سطح ممکن شروع کند. و بعد برای اولویت‌ بندی ویژگی‌ های کلیدی و عملکرد برنامه، آنها را باید با رویکرد زیر فهرست کند:

  • ویژگی‌ هایی که وب اپ حتما باید داشته باشد.
  • ویژگی‌ هایی که وب اپ باید داشته باشد.
  • ویژگی‌ هایی که وب اپ می‌ تواند داشته باشد.
  • ویژگی‌ هایی که وب اپ به وجودش نیاز ندارد.

از الویت بندی ویژگی ها در گام‌ های بعدی، برای مثال برای طراحی وایرفریم، ساخت نسخه اولیه و تولید می توان بهره گرفت.

 

طراحی UX/UI وب اپلیکیشن

طراحی وب اپلیکیشن با درک صحیح از رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) آغاز می‌ شود. رابط کاربری (UI) به ظاهر وب اپلیکیشن مربوط می‌ شود که با المان هایی مانند رنگ، فونت، محل قرارگیری عناصر و طراحی کلی سروکار دارد. در طراحی UI تلاش بر این است که رابط کاربری از نظر زیبایی‌ شناختی برای کاربر خوشایند باشد.

تجربه کاربری (UX) به نحوه تعامل کاربر با وب اپلیکیشن و درک دقیق آنچه که کاربر نیاز دارد و احساس می‌ کند، مربوط می‌ شود. طراحی UX حد و مرز ندارد و در هر مرحله با بررسی رفتار کاربر می توان تجربه کاربری را بهبود بخشید. برای بهبود تجربه کاربری باید فهمید که چه می‌ خواهد، به چه چیزی نیاز دارد، چه احساسی دارد و در چه صورت احساس بهتری خواهد داشت. 

 

 

4- باید نقشه راه کاربر را ترسیم کنید 

اگر می‌ خواهید تصویر دقیقی از کارکرد کاربر در وب اپلیکیشن به مرور زمان به دست آورید، باید نقشه راه برای کاربر مشخص کنید. منظور از نقشه راه مشخص کردن چالش ها، نیازها، راه حل و ... می باشد که با ترسیم نقشه راه می توان درک آنها را آسان تر کرد. UX در این مرحله به کمک شما می آید.

 

5- طراحی وایرفریم وب اپلیکیشن

وایرفریم به عنوان یک پیش‌ طرح از وب اپلیکیشن است که اصولا با قلم بر روی کاغذ کشیده می شود که در آن محل قرارگیری بخش های مختلف وب اپ و نحوه ارتباط آن‌ ها با یکدیگر مشخص می‌ شود. 

 

6- طراحی بصری وب اپ

یکی از مراحل مهم در روند تولید وب اپلیکیشن، طراحی گرافیکی یا بصری آن است. در این مرحله، طراح یک طرح گرافیکی از ظاهر وب اپ خلق می‌ کند. همچنین عناصر رابط کاربری مثل فونت‌ ها، طرح‌ های رنگی، نمادها، اشکال، دکمه‌ ها، اندازه‌ ها و نسبت‌ های عناصر صفحه، تصاویر و موارد دیگر را مشخص می‌ کند  که در نتیجه شمای کلی از وب اپ را در اختیار شما قرار می دهد.

 

7- طراحی نسخه اولیه وب اپلیکیشن

بعد از تایید طرح گرافیکی وب اپلیکیشن می توان برنامه نویسی آن را شروع کرد و یک نسخه اولیه از وب اپلیکیشن را تولید و ارائه داد. این نسخه کمک می‌ کند تا بازخوردهای ارزشمندی در مورد عملکرد وب اپ و تجربه کاربری به دست آورید و ایرادات یا اصطلاحا باگ ها را برطرف کنید.

 

طراحی نسخه اولیه وب اپلیکیشن

 

مرحله توسعه وب اپلیکیشن

پس از طراحی و بررسی عملکرد وب اپلیکیشن، وارد فاز توسعه می‌ شوید. در این مرحله طراح یا توسعه دهنده وب اپلیکیشن از بازخوردهایی که از نسخه اولیه وب اپ گرفته است آن را توسعه می دهد.

 

8- طراحی پایگاه داده 

پایگاه داده شبیه مخزنی است که کدهای وب اپلیکیشن را ذخیره می‌ کند و وظیفه جمع‌آوری، ذخیره، پردازش و مدیریت داده‌ ها داده‌ها را دارد. تصمیم گیری در مورد انتخاب پایگاه داده نسبتا ساده است. معمولا در بازار وب اپلیکیشن از ترکیب MySQL و یک مورد دیگر مانند MongoDB یا PostgreSQL استفاده می‌ شود. طراح وب اپلیکیشن پس از انتخاب پایگاه داده باید معماری برنامه را ایجاد کند. معمولا در طراحی وب اپلیکیشن‌ از معماری Model-view-controller (MVC) پیروی می‌ شود:

  • Model (مدل): نحوه ذخیره داده‌ها در پایگاه داده
  • View (ویو): داده‌ های مدل شامل اجزایی که برای کاربر قابل مشاهده هستند را به کاربر نشان می‌ دهد، نمونه‌ ای از این اجزا شامل خروجی یا رابط کاربری گرافیکی است.
  • Controller (کنترلر): رابط مرکزی بین کاربر و سیستم.

 

بیشتر مطالعه کنید: تفاوت وب سایت با وب اپلیکیشن چیست؟
 

9- توسعه فرانت اند وب اپلیکیشن

فرانت اند سمت کلاینت وب اپ است که در مرورگر به کاربر ارائه می شود. در واقع بخشی از وب اپلیکیشن است که کاربر آن را مشاهده می کند. و در مواردی ممکن است نیاز به توسعه داشته باشد که در این مرحله می توان آن را توسعه داد.

 

10- ساخت API های بک اند

توسعه بک اند شامل طراحی پایگاه داده، سرور، و کدهای وب اپلیکیشن است. 

 

تماس با کارشناس وب اپلیکیشن

 

11- ادغام فرانت با API های بک اند 

فرآیند یکپارچه‌ سازی API به معنی اتصال API کلاینت و API سرور است که به داده‌ها اجازه تبادل می‌ دهد. به عنوان مثال تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید، در هر مرحله، از ورود کاربر گرفته تا موجودی محصول و پردازش پرداخت، بین کلاینت و سرور یکپارچه سازی API رخ می‌ دهد.

 

12- تست وب اپلیکیشن و بهبود آن

در این مرحله وب اپلیکیشن را تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که برنامه همانطور که انتظار می رود کار می کند آیا برنامه مطابق انتظار کار می‌ کند یا خیر؟ و آیا می‌ تواند شرایط غیرمنتظره را مدیریت کند یا خیر.

 

مرحله راه‌اندازی وب اپلیکیشن

آخرین مرحله توسعه وب اپلیکیشن، انتشار وب اپ است. از چالش‌ های این مرحله می‌ توانیم به انتخاب هاست اشاره کنیم.

 

13- انتخاب یک سرویس میزبانی (هاست) 

سرویس میزبانی یا همان هاست کمک می‌ کند وب اپلیکیشن از طریق فضای ابری در دسترس باشد و از این رو امکان دسترسی فوری به وب اپ از هر نقطه از جهان فراهم می‌ شود. 

 

انتخاب هاست برای طراحی وب اپ 

 

14- انتشار وب اپلیکیشن

آخرین مرحله انتقال وب اپلیکیشن طراحی شده به دامنه اصلی و هاست است. بعد از این مرحله می توانید اطلاعات مربوط به خدمات، محصولات و ... در وب اپ بارگذاری کنید. بعد از این مرحله کاربران به راحتی می توانند از طریق وب اپلیکیشن نیازهای خود را برطرف کنند. 

 

کلام آخر

این مقاله تصویر کاملی از مراحل طراحی وب اپلیکیشن از مرحله ایده‌پردازی تا مرحله انتشار را به شما ارائه می دهد. اکنون می‌ دانید که در طول مراحل طراحی وب اپ باید به ارائه ایده منحصر به‌فرد، شناخت دقیق کاربر و بازار هدف، طراحی UI و UX و سایر موارد ذکر شده توجه نمایید. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۸ ) ۴.۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید