چرا باید از ریز تعاملات در طراحی اپلیکیشن استفاده کرد؟

چرا باید از ریز تعاملات در طراحی اپلیکیشن استفاده کرد؟

به احتمال زیاد ریز تعاملات (micro interactions) را در سایت ها و اپلیکیشن های مختلف مشاهده کرده اید. یا بهتر است بگوییم که اپلیکیشن ها یا وب سایت های مورد علاقه خود را مشاهده کنید که چه تعداد از دکمه هایی (button) که در اپلیکیشن ها و سایت ها وجود دارند که متحرک هستند یا با لمس دکمه شما شاهد یک حرکت هستید. این حرکات کوچک به عنوان ریز تعاملات و میکرو انیمیشن در طراحی اپلیکیشن موبایل شناخته می شوند. در این مقاله، با استفاده از نظرات کارشناسان طراحی UX شرکت کیان تجارت قصد داریم نمونه‌های مختلف ریز تعاملات و بهترین راه ها برای استفاده از این عناصر برای جلب توجه کاربران و همچنین برای تقویت UX اپلیکیشن موبایل و افزایش تعامل کاربران را بررسی کنیم. در ابتدا، بیایید به اصول اولیه تجربه کاربری (UX) انیمیشن بپردازیم.

 

میکرو انیمیشن چیست؟

میکرو انیمیشن ها واکنشی است که عناصر موجود در اپلیکیشن ها مانند دکمه ها در تعامل کاربر با اپ ایجاد می شود. استفاده از میکرو انیمیشن ها در طراحی اپلیکیشن کار پیچیده ای است اما تجربه کاربری خوب و لذت بخشی را به دنبال دارد. در واقع، میکرو انیمیشن ها نشان می‌ دهند که کاربر در حال انجام کاریست مانند تکمیل خرید یا برقراری تماس.

 

ریز تعاملات چگونه به تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل کمک می کند؟

ریز تعاملات برای درگیر کردن کاربر در انجام یک کار می باشد. همچنین، ریز تعاملات کاربران را در انجام مراحل خاص (فرآیند خرید) راهنمایی می‌ کنند. مثلا به کاربران نشان می دهد که یک مرحله را انجام داده اند و مرحله بعدی را پیشنهاد می ‌کند. اگر ریز تعاملات طوری طراحی شود که نظر کاربران را جلب کن و همچنین در جای مناسب مورد استفاده قرار گیرد، باعث می شود تا کاربران بیشتر با برند شما ارتباط برقرار کنند و آنها را تشویق می کند تا به استفاده از اپلیکیشن شما ادامه دهند. چرا که ریز تعاملات باعث می شود که مراحل خسته کننده در طراحی اپلیکیشن موبایل به یک فرآیند جذاب و سرگرم کننده تبدیل شود.
طراحی اپ طوری انجام می شود که کاربر زمانی که روی یک عنصر خاص کلیک می کند یا روی آن قرار می گیرد، اپلیکیشن یک واکنش جذاب یا هیجان انگیز ایجاد و کاربر بازخورد خوبی دریافت می کند. ریز تعاملات به کاربران اطلاع می دهند با تعامل شما در اپلیکیشن چیزی در حال رخ دادن است. همین امر کاربران را به تعامل بیشتر با اپ تشویق می ‌کند.
اما، نکته حائز اهمیت اینجاست که طراحان UX باید با انجام روانشناسی و تحلیل رفتار کاربران به دنبال ایجاد بهترین ریز تعاملات در اپلیکیشن باشند. در واقع، باید نیاز و انتظاراتی که کاربران از وجود ریز تعاملات در اپلیکیشن دارند را شناسایی کنید تا بر اساس آنها ریز تعاملات طراحی شود. استفاده از ریز تعاملات در طراحی اپلیکیشن می تواند به شما در متمایز شدن از رقبا کمک شایانی کند. برای مثال، یک اپلیکیشن را در نظر بگیرید که عناصر و بخش های مهم در اپ را پیدا نمی کنید و برای رفتن به مرحله بعدی سردرگم هستید، در اینجا کار با اپ خسته کننده است و در بیشتر مواقع کاربران اپلیکیشن حذف و به سراغ اپ دیگری می روند. حال در نقطه مقابل، اپلیکیشنی را در نظر بگیرید که با استفاده از ریز تعاملات راهنمای کاربران است و کار با اپلیکیشن را راحت می کند.
حالا که میکرو انیمیشن و ریز تعاملات و تاثیر آن در موفقیت یک اپلیکیشن آشنا شدید، در ادامه چند نمونه میکرو انیمیشن و ریز تعاملات را به شما معرفی می کنیم که بهترین تجربه کاربری را می دهند.

 

تماس با کارشناس اپلیکیشن 

 

معرفی 6 نوع ریز تعاملات اپلیکیشن موبایل

1. میکرو انیمیشن‌ برای تنظیمات جدید

مثال بالا یک نمونه از بهترین ریزتعاملاتی است که می توان در اپ استفاده کرد. می بینید که با لمس و اسکرول کردن صفحه، از ریز تعاملاتی استفاده شده است که یک راهنما برای دنبال کردن مسیرتان فعال می شود. همچنین از رنگ ها و چیدمان بصورت خلاقانه ای استفاده شده است که همه چیز را به هم متصل می کند.

 

میکرو انیمیشن برای تنظیات جدید

 

این میکرو انیمیشن همانند یک نشانگر بصری عمل می کند که با جابجا کردن دکمه صفحه از حالت روشن به تاریک تغییر می کند. کاربران نشانه های بصری را نسبت به نشانه های نوشتاری راحت تر درک می کنند و خیلی سریع هدف از وجود دکمه ها و نحوه عملکرد آنها را متوجه می شوند. طراحان ux متوجه شده اند که کاربران از وجود حالت تاریک و روشن در اپلیکیشن ها استقبال می کنند. بنابراین استفاده از میکرو انیمیشن ها برای حالت «روز و شب» در طراحی اپلیکیشن بسیار هوشمندانه است.

 

ریز تعاملات برای حالت روز و شب 

 

2. خلاقیت بیشتر با ریز تعاملات در اپلیکیشن ها

اپلیکیشن ها برای خریدهای سریع و آسان عالی هستند، اما این بدان معنا نیست که باید تجربه کاربری اپلیکیشن موبایل را نادیده بگیرید. با افزودن برخی ریز تعاملات و میکرو انیمیشن ‌های جذاب، مانند آنچه در مثال زیر می بینید برای فرآیند سفارش و تحویل، کاربران را تشویق به صحبت در مورد اپلیکیشن شما می کند.

 

 

با ریز تعاملات اپلیکیشن را هیجان انگیز کنید 

 

این یک نمونه میکرو انیمیشن خلاقانه از پرداخت و آماده سازی سفارش برای تحویل است. همانطور که مشاهده می کنید بعد از اتمام خرید، یک کامیون (پیک) بسته شما را بارگیری می کند و از آنجا دور می شود و به مشتریان اطلاع می دهد که سفارشی که داده اند در راه است.

 

خلاقیت در ریزتعاملات

 

3. نمایش لود و پردازش اپلیکیشن با ریز تعاملات

استفاده از ریز تعامل برای بارگذاری اپ از اولین انواع ریزتعاملاتی است که می توان از آن استفاده کرد. اگر از ریز تعاملات برای نمایش بارگذاری استفاده نکنید ممکن حوصله کاربران سر برود و یا بدتر از آن فکر کنند که مشکلی پیش آمده است، از اپ خارج شوند. راه‌ های زیادی برای هیجان‌ انگیزتر کردن این فرآیند وجود دارد، بنابراین با استفاده از این نوع ریز تعامل خلاقیت به خرج دهید و متناسب با نام تجاری خود از آن استفاده کنید.

 

نمایش لود و پردازش اپلیکیشن با ریز تعاملات 

 

استفاده از میکرو انیمیشن برای جستجوی صوتی یکی دیگر از انواع ریز تعاملات است. برای مثال، اکثر دستگاه هایی که به شما امکان می دهند صدا یا موسیقی خود را ضبط کنید، امواج متحرکی را نشان می دهند که صدا را می گیرد و آن را پردازش می کند.

 

ریزتعاملات برای جستجوی صوتی

 

4. استفاده از میکرو انیمیشن برای موفقیت

هدف از طراحی اپ دسترسی آسان از هر مکان و در هر زمان به کسب و کار شماست. هدف از راه اندازی اپلیکیشن برای هر کسب و کار متفاوت است و کاربران فعالیت های مختلفی در هر اپ انجام می دهند. حال اگر کاربری به هدف خود در اپلیکیشن رسید می توانید با استفاده از یک میکرو انیمیشن موفقیت کاربر را جشن بگیرید.

 

استفاده از میکروانیمیشن برای موفیت 

 

5. گیمیفیکیشن و ریز تعاملات

برخی از اپلیکیشن ها از اشکال مختلف گیمیفیکیشن استفاده می ‌کنند تا کاربران را درگیر خود کنند. گیمیفیکیشن را می‌ توان در غالب نظرسنجی ‌ها، امتیازها، سؤالات و موارد دیگر استفاده کرد تا دیگران را تشویق به تعامل با دیگران کرد. حال اگر به گیمیفیکیشن ها ریز تعاملات اضافه کنید، این بخش نیز برای کاربران جذاب تر می شود. 

 

استفاده از ریز تعاملات در گیمیفیکیشن

 

برای مثال، این ریزتعاملات اپلیکیشن آموزشی دولینگو را شبیه به یک بازی جذاب کرده است و تجربه کاربری عالی را ایجاد کرده است.

 

ریزتعاملات اپلیکیشن آموزشی

 

6. کاربرپسند کردن ریز تعاملات اپلیکیشن موبایل

مردم دوست ندارند با اصطلاحات رسمی با آنها صحبت شود و استفاده از المان ها و عناصری مانند ایموجی ها تجربه بهتری را برای کاربران ایجاد می کند. این نوع نمونه جدیدی از ریز تعاملات به وجود هستند.

 

کاربرپسند کردن ریزتعاملات 

نکات مهم برای استفاده از ریز تعاملات در طراحی اپلیکیشن

  • اجازه ندهید یک میکرو انیمیشن توجه کاربر را پرت کند. به یاد داشته باشید، هدف اصلی یک اپلیکیشن کمک به کسب و کار شما برای افزایش نرخ تبدیل است.
  • از ریز تعاملات ساده استفاده کنید. از طراحی هایی استفاده کنید که ریسپانسیو هستند و با همه سایز گوشی و تبلت به درستی نمایش داده می شود.
  • دقت کنید که ریز تعاملات و میکرو انیمیشن ها را در جای درستی از صفحه استفاده کنید. که کاربران به راحتی بتوانند با آنها را لمس کنند، تایید یا باز کنند و سایر اقدامات لازم را انجام دهند.
  • استفاده از ریز تعاملات می تواند هیجان انگیز باشد اما باید در استفاده از ریز تعاملات و میکرو انیمیشن ها زیاده روی نکنید. و هدفمند از ریز تعاملات استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: راه های افزایش دانلود و نصب اپلیکیشن 

 

با کیان تجارت، با ریز تعاملات تجربه ای ایجاد کنید که کاربران شما را تحت تاثیر قرار دهد

تیم طراحی و توسعه دهندگان کیان تجارت در تلاش هستند تا با استفاده از جدیدترین ریز تعاملات اپلیکیشن هایی را طراحی کنند که کاربران خود را مجذوب کنند. استفاده هدفمند و بجا از میکرو انیمیشن ها و ریز تعاملات و انجام تست A/B برای دریافت بازخورد کاربران سعی در طراحی اپلیکیشن هایی دارد که تجربه کاربری عالی را ایجاد کند.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۲ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید