نکات مهمی که برای انتخاب نام اپلیکیشن خود باید بدانید

نکات مهمی که برای انتخاب نام اپلیکیشن خود باید بدانید

انتخاب نام مناسب برای اپلیکیشن، یکی از مهمترین و ابتدایی‌ ترین کارها در راه‌اندازی کسب و کار و استارتاپ می‌ باشد. در کیس‌ های کاری بسیاری، شاهد آن هستیم که یک برند با انتخاب نام نامناسب، ضربه‌ای بلند مدت به فروش و نوع بازاریابی خود وارد کرده است.
در مقابل برخی اوقات نام شرکت‌ ها و برند‌هایی به گوش‌مان می‌ خورد که ذهن ما را مدتی درگیر خود می‌کند. در یک کلام می‌توان گفت که نام‌ های بسیار پرنفوذ و جذابی دارند!
نام برند از آن دست مسائلی است که مستقیما با بحث فروش ارتباط دارد. پس از طراحی اپلیکیشن باید با توجه به شناختی که از پرسونای مخاطب دارید، اسمی را انتخاب کنید که هم چشم‌انداز کلی سازمان را مشخص کند و هم در ذهن مشتری برای بلندمدت نقش ببندد. در ادامه همراه ما باشید تا با چند راهکار طلایی برای انتخاب بهترین نام اپلیکیشن، آشنا شوید.

 

علت اهمیت انتخاب نام در ساخت اپ چیست؟

طراحی اپ همواره بر اساس نوع نیاز و درخواست مشتری صورت می‌گیرد. نام‌گذاری نیز یکی دیگر از گام‌های مهم طراحی اپلیکیشن می‌باشد که باید با توجه به مخاطب صورت بگیرد. اهمیت این موضوع در چند سال اخیر با رشد و گسترش شرکت‌ها و اقبال گسترده نسبت به بحث‌های دیجیتال مارکتینگ، بیشتر شده است.
در دنیای دیجیتال، تنها چند ثانیه فرصت دارید که با مخاطب خودتان ارتباط برقرار کنید و اولین راه ارتباطی شما با مشتری نیز نام برندتان است. این نام باید در همان لحظات کوتاه، این اطمینان را به مشتری بدهد که برند می‌تواند نیاز او را برطرف کند.
در هر زمینه‌ای که فعالیت کنید، حتما چند رقیب خواهید داشت، پس اسم اپلیکیشنی که برای کسب و کار خود طراحی می‌کنید، باید بتواند جایگاه خود را در میان رقبا پیدا کند.
اصلی‌ترین نکته درباره اهمیت فنی انتخاب نام برند، بحث موتورهای جست‌وجو است؛ نام‌هایی که احتمال سرچ بالاتری دارند، معمولا نام‌های مناسب‌تری می‌باشند. بهتر است در هنگام تعیین نام، خودتان را جای مخاطب بگذارید و حس کنید اگر چنین نیازی داشتید، اولین کلمه‌ای که سرچ می‌کردید چه کلمه‌ای بود.
برای درک بیشتر این موضوع می‌توان مثال تورلین را مطرح کرد. هدف این پلتفرم، برگزاری تورهای تجربه‌گرا در ایران است. تورلین با برگزیدن همچین نامی توانست به‌سادگی هدف کلی برند و استارتاپ خود را به گوش مخاطبان برساند.

 

نکات انتخاب نام اپلیکیشن 

 

چند نکته طلایی برای انتخاب نام اپ

تا اینجا با اهمیت انتخاب نام اپلیکیشن آشنا شده‌اید. همانطور که می‌دانید، نمی‌توان در فضای کسب و کار یک نسخه کلی برای همه افراد تجویز کرد، اما در این بخش نکات کلی آورده شده که با توجه به تجربه، بهتر است هنگام انتخاب نام اپ این موارد را مدنظر داشته باشید. از جمله:

  • هدف اصلی را پوشش دهد؛
  • با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند؛
  • طولانی نباشد؛
  • با معنی باشد؛
  • براساس الگوریتم‌ها باشد؛
  • در دامنه گوگل آزاد باشد؛

 

  • هدف اصلی را پوشش دهد

طراحی اپ با نگاه به هدف و چشم‌انداز کلی سازمان صورت می‌گیرد، نام اپ نیز باید این هدف کلی را بیان کند. در واقع بهتر است اسم اپ به مخاطب بگوید که علت وجودی این کسب و کار چیست.

  • با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند

فراموش نکنید که تولید هرگونه محتوا در زمینه فروش و یا بازاریابی، باید با نگاه به مشتری و نیاز او صورت گیرد. احساسات مشتری و مخاطب را در نظر بگیرید و اسمی را انتخاب کنید که همدردی شما را به او نشان می‌دهد. در این شرایط حتی می‌توانید به او ثابت کنید که اصلا علت حضور شما، رفع یک مشکل از او است.

  • طولانی نباشد

تعداد کاراکترهای استاندارد برای تعیین نام اپ، 12 الی 15 کاراکتر است. اگر نام پیشنهادی شما کوتاه و مختصر باشد، می‌توان مطمئن شد که مخاطب در همان چند ثانیه اول آن را حفظ خواهد کرد.

  • با معنی باشد

حتما در طراحی اپ و انتخاب نام برای آن به این مسئله دقت کنید که این نام در زبان‌های دیگر که متداول هستند، چه معنایی دارد. خصوصا اگر در حیطه‌ های گسترده مانند فضای بین‌الملل درحال فعالیت هستید، این نکته اهمیت حیاتی پیدا می‌ کند.

 

تماس با کارشناس طراحی اپلیکیشن

 

  • براساس الگوریتم‌ها باشد

باید در نظر داشته باشید که اپ پیشنهادی‌تان در چه پلتفرمی قرار است عرضه شود؛ معمولا این پلتفرم در گوشی‌ های اندروید، Paly Store و در گوشی‌ های اپل، App Store است.
ابتدا با قوانین این پلتفرم‌ها در زمینه انتخاب نام آشنا شوید، سپس نام مناسب را طراحی کنید. بهتر است در طراحی نام اپ حتما از کلمه کلیدی اصلی و یا کلمات کلیدی مشابه استفاده کنید تا در سرچ گوگل نیز بهتر نمایش داده شوید.

 

بیشتر بخوانید: وایرفریم (wireframe) چیست و چگونه طراحی می شود؟

 

  • در دامنه گوگل آزاد باشد

آخرین مورد و شاید بیزینسی‌ترین مورد، آزاد بودن نام اپ در دامنه گوگل و سایر رسانه‌های اجتماعی است. پیش از تایید نام برگزیده شده، حتما از آزاد بودن آن در دامین‌ها اطمینان حاصل کنید.
بهتر است از آزاد بودن این نام در اپ‌های مهم مانند توییتر، اینستاگرام و تلگرام نیز مطمئن شوید. اگر این اسم در این اپ‌ها آزاد بود، حتما آنها را خریداری و یا به نام خود کنید؛ این موضوع باعث می‌شود که در آینده مشکلی در دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید.

 

نام اپ را چگونه انتخاب کنیم 

نبایدهای مهم در انتخاب نام اپ

برخی از موارد هستند که با عدم رعایت آنها، ممکن است نام اپلیکیشن شما رد شود. مواردی مانند:

  • نباید تکراری و یا شبیه به نام اپلیکیشن رقیب باشد.
  • نباید حس منفی در مخاطب ایجاد کند.
  • نباید فعالیت‌ های شما را محدود کرده و در آینده اجازه‌ی اضافه شدن خدمات را ندهد.

 

روش های مختلف برای انتخاب نام نرم افزار

زمانی که در مسیر طراحی اپلیکیشن قرار گرفتید، به احتمال زیاد با تمام ابعاد مختلف آن کسب و کار آشنا شده‌ و تحقیقاتی انجام داده‌اید. همین مسئله باعث می‌شود که احتمالا نام‌های پیشنهادی قبلی را رد کرده و با مفاهیمی که بیشتر در این زمینه متداول هستند، اقدام به تعیین نام کنید.
بزرگترین راهنمای شما در مسیر انتخاب نام اپ، همین تجربه چند ساله در آن کسب و کار خواهد بود، اما در کنار آن برخی از ابزارها نیز وجود دارند که استفاده از آنها سرنخ‌های خوبی به شما می‌دهد. از جمله:

  • ابزارهای جست‌وجوی نام؛
  • کاربران اولیه؛
  • در نظر داشتن لوگوی بیزینس؛
  • بارش فکری؛

 

  • ابزارهای جست‌ و جوی نام

یکی از ابزارهای این مسیر، اپ‌های جست‌وجوی نام هستند. اپ‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. Namelix ،Panabee ،Namebot ،Namesnack برخی از نرم افزارهای معروف هستند که برای انتخاب نام مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا با دادن 2 کلمه کلیدی به این اپ‌ها، نام‌های پیشنهادی برای شما به نمایش درمی‌آید و کار شما در فرآیند انتخاب نام، راحت‌تر می‌شود.

  • کاربران اولیه

معمولا استارتاپ‌ها و برندها بعد از تکمیل مراحل اولیه ساخت اپ، نمونه اولیه یا همان نسخه MVP تکمیل شده را در اختیار برخی از مخاطبان قرار می‌دهند؛ بهتر است پس از این مرحله، از آنها بخواهید احساسات خود در مورد خدمات، گرافیک و کیفیت اپ را در 2 الی 3 کلمه بیان کنند. این موضوع کمک می‌کند که نام توصیفی بسیار مناسبی برای اپ خود انتخاب کنید.

 

درخواست طراحی اپلیکیشن

 

  • در نظر داشتن لوگوی بیزینس

یکی دیگر از راهنماهای مهم مدیران کسب و کارها در زمینه انتخاب نام، لوگوی بیزینس است. پس از اینکه در میان تعداد زیادی از نام‌های پیشنهادی برای نام اپ تعداد محدودی را انتخاب کردید، سعی کنید لوگوی مناسبی برای آنها طراحی کنید.
البته در نظر داشته باشید که منظور از طراحی لوگو، اختصاص دادن مبلغ زیادی از بودجه نیست؛ تنها با به‌ کارگیری اصول اولیه طراحی لوگو و نکات گرافیکی، سعی کنید با 3 یا 4 اسم منتخب لوگوی خوبی طراحی کنید. در ادامه این لوگوها را نیز در معرض نظر و فکر همان مخاطبان و مشتری‌های اولیه که پیشتر به آن‌ها اشاره کردیم قرار دهید، با دریافت بازخورد از آنها، قادر خواهید بود بهترین نام و طراحی لوگو را انتخاب کنید.

  • طوفان فکری

از دیگر روش‌های مهمی که در تمام فرآیندهای طراحی اپ می‌تواند کارساز باشد، طوفان فکری است. از تمام افرادی که به نوعی در فروش اپلیکیشن ذینفع هستند، بخواهید که نام‌های پیشنهادی خودشان را مطرح کنند.
البته برای این کار بهتر است قوانین و چهارچوب‌های کلی را به آنها گوشزد نمایید. در آخر می‌ توانید به تنهایی و یا مجدد با برگزاری نظرسنجی، بهترین نام از میان اسامی مطرح شده را انتخاب کنید.

 

طوفان فکری برای انتخاب نام اپلیکیشن 

سخن آخر

اولین برخوردها معمولا درصد زیادی از ذهنیت افراد را برای ارتباطات آینده رقم می‌زنند، با انتخاب نام مناسب برای اپلیکیشن خود، می‌توان این ذهنیت را تا حد زیادی به نفع خود تغییر داد.
نام‌هایی که امروزه در میان مخاطبان جایگاه خود را پیدا می‌کنند دارای برخی از مولفه‌ها هستند. این نام‌ها معمولا خلاقانه، هدفمند، بامعنی، ساده، کاربردی و بامفهوم می‌باشند؛ در نتیجه بهتر است شما نیز نام‌ اپ و کسب و کار خودتان را با توجه به همین ویژگی‌ها انتخاب کنید.
نام مناسب می‌تواند فرآیند بازاریابی، فروش و نرخ بازگشت سرمایه را با کلی دستخوش تغییر کند. وقتی با سرچ مخاطب هدف، اپ شما در جایگاه بالاترین سرچ قرار می‌گیرد، احتمال انتخاب و دانلود شدن آن به مراتب افزایش می‌یابد.
در طراحی کمپین‌های فروش نیز نام برند فاکتور کلیدی محسوب می‌شود. نام برندی که بتواند در چند ثانیه هدف کلی برند و اپ را مطرح کند، شانس موفقیت کمپین را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. شرکت کیان تجارت در انتخاب نام با مشتریان عزیز همفکری می کند. 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۳ ) ۴.۷ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید