ممیزی محتوا چیست؟

ممیزی محتوا چیست؟

مقدمه ممیزی محتوا چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

آیا به تازگی با کلمه ممیزی محتوا آشنا شده‌اید و تمایل دارید اطلاعات کاربردی و کارآمدی در رابطه با آن به دست آورید؟ آیا می‌خواهید بدانید چگونه ممیزی سایت شما بر سئو سایت و تولید محتوای آن تاثیر می‌گذارد؟ پس با این مطلب همراه باشید. ما در این مقاله به صورت کامل روش‌هایی برای بهینه سازی سایت‌هایتان، چرایی و زمان انجام ممیزی برای سایت، نکات و ابزارهای کارآمد ممیزی سایت برای شروع را ارائه می‌کنیم، شما می‌توانید از آنها برای ارتقای تولید محتوا سئو شده وب سایت‌هایتان بهره ببرید.

 

ممیزی محتوا در سئو

ممیزی محتوا چیست؟

آیا عملکرد محتوای سایت شما خوب است؟ عملکرد محتوای وبلاگی که دو ماه پیش منتشر کرده‌اید، چطور؟ محتواهای دو سال پیش‌تان چطور؟ آیا نوع و سبک محتواهای تولیدی سایت‌تان، شما را در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند؟ آیا ایده‌ جدید و کاربردی‌ای برای محتواهای جدید سایت خود دارید؟

پیشنهاد مطالعه: محتوای مناسب برای سئو چه ویژگی هایی دارد


پاسخ این سوالات به شما برای یافتن معنا و کاربرد ممیزی سایت‌تان کمک می‌کند. ممیزی برای محتوای سایت به بررسی سیستماتیک کلیه محتواهای تولید شده وبلاگ یا سایت در زمان‌های مختلف اشاره دارد. از جمله بخش‌های مختلف که باید محتوا آنها را بررسی کرد، می‌توان مواد ذیل را نام برد:
•    محتوای بخش وبلاگ
•    صفحات فرود یا لندینگ پیج‌ها
•    صفحات محصول یا خدمات
•    صفحات اصلی محتوا
با بررسی این صفحات می‌توان به این موضوع که آیا محتوای شما در راستای رسیدن به اهداف شما از جمله دستیابی به مخاطبان مورد نظرتان کار می‌کند یا نه؟ پی برد. به کمک ممیزی برای محتوای سایت‌ها می‌توان مشکلاتی نظیر قطعی اینترنت ایران برای سایت‌های داخلی را هم آنالیز و رفع کرد.


مزایای انجام ممیزی محتوا برای سایت‌ها

انجام ممیزی برای سایت با توجه به اصول بهینه سازی محتوا می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. از جمله مزایای ممیزی محتوا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:


•    ممیزی به اینکه بدانید کدام محتواهای سایت‌تان را می‌توان بهبود بخشید، کمک می‌کند.
•    ممیزی برای محتوای سایت به شما نشان می‌دهد که آیا محتوای شما به طور کلی در راستای اهداف‌تان است یا نه؟ همچنین، حوزه‌هایی که نیاز به بهبود دارند را هم نشان می‌دهد. شما می‌توانید کلمات کلیدی جدید، تغییر پیوندهای قدیمی و غیره را با توجه به اصولی پیدا کرده و آنها را ویرایش کنید.( کلمات کلیدی مناسب برای سئو )
•    یک دید کلی از محتوای خود به دست می‌آورید.
•    اگر تعداد محتواهای وب سایت شما زیاد است، می‌توانید با کمک ممیزی برای محتواهایتان به بهبود سایت خود کمک کنید. گرچه، تکمیل ممیزی سایت تنها راهی است که می‌توانید به واسطه آن کل محتوای خود را بررسی کرده و به درک درستی از اینکه آیا محتواهایتان هم‌راستا با کسب‌وکار هستند یا نه؟  دست یابید.
•    ممیزی سایت‌هایتان به شما کمک می‌کند، محتوایی بهینه و کارآمد تولید کنید.
•    اگر  کسب‌وکار کوچکی دارید و محتوای زیادی در وب سایت خود قرار نداده‌اید، باز هم به انجام ممیزی برای سایت‌تان نیاز دارید. ممیزی باعث می‌شود محتوا تولید شده سایت‌تان بهینه شود و محتوایی قدرتمند خلق کنید.
•    به این ترتیب، مشتریان بالقوه سایت به برند شما اعتماد می‌کنند. براساس، تحقیقات انجام گرفته حدود ۶۴٪  از مصرف‌کنندگان پس از مطالعه محتوای آموزشی از برند، به آن برند اعتماد می‌کنند. همچنین، تولید محتوای خوب براساس اصول و قوانین سئو باعث افزایش خرید از برندتان می‌شود.
•    تولید محتوای با توجه به اصول سئو به بهبود سایت شما کمک می‌کند.
•    تولید محتوا با توجه به اصول سئو و ممیزی محتوا کمک می‌کند، بفهمید کدام محتوا مناسب و کدام محتوا هجو و نامناسب است. به این ترتیب، با توجه به این اصول می‌توانید تولید محتوای مناسبی برای آینده خود خلق کنید.

ممیزی محتوا
چه زمان باید ممیزی محتوا انجام داد؟

حالا که متوجه این مسئله که ممیزی سایت چیست و چرا باید آن را انجام داد، شده‌اید، احتمالا برای‌تان سوال است چه زمانی باید اقدام به انجام ممیزی کرد؟ بهترین زمان انجام ممیزی برای محتواهای سایت را می‌توان پس از پاسخ به چند سوال پیدا کرد.


•    بدانید سایت شما چند سال قدمت دارد و آیا قبلا ممیزی‌ای برای محتواهای آن انجام داده‌اید یا نه؟
•    آیا یک استراتژی محتوا برای سایت خود دارید؟
•     آیا در حال بازنگری استراتژی محتواهای خود هستید؟
•    آیا به فکر طراحی مجدد سایت یا استراتژی محتوا خود هستید؟

 


مراحل اساسی ممیزی محتوای سایت

از جمله مراحل اساسی تولید محتوا با توجه به اصول ممیزی سایت می‌توان به مواردی همچون تعیین اهداف، جمع‌آوری محتوا و داده‌ها، تجزیه و تحلیل انتقادی ممیزی سایت اشاره کرد.


اولین مرحله، تعیین اهداف است.
هیچگاه بدون اینکه هدفی برای خود مشخص کنید، ممیزی‌ برای محتواهای سایت خود انجام ندهید. در صورتی که نمی‌دانید بر کدام محتواها یا داده‌ها تمرکز کنید، حتما این مسئله که ممیزی مناسب سایت شما چیست را مشخص کنید. به این ترتیب، مسیری برای خود تعیین کرده و در راستای آن گام برمی‌دارید.


مرحله دوم، محتوای مناسب سایت خود را جمع‌آوری، دسته‌بندی و سازماندهی کنید.
شما باید مسیری مناسب برای خود تعبیه کنید. این مسیر باید در راستای هر آنچه شما می‌خواهید تعبیه شده باشد. برای انجام ممیزی محتوا باید اطلاعات و داده‌های سایت خود را به دقت بررسی کنید. سپس قطعات و بخش‌های مختلف سایت‌تان را براساس اقدامی که در نظر دارید، دسته بندی کنید.


مرحله سوم، تجزیه و تحلیل محتوا خود را فراموش نکنید.
پس از ارزیابی داده‌ها و اطلاعات خود و تعیین این موضوع که کدام بخش‌های سایت‌تان نیازمند به‌روزرسانی، بازنویسی، نگه‌داری یا حذف است، می‌توانید به الک کردن محتواهایتان بپردازید. به این ترتیب، محتوای ناکارآمد را دور ریخته و محتوای مناسبی برای سایت خود تولید یا بازنویسی می‌کنید.


مرحله چهارم، برنامه‌ریزی محتوایی را با توجه به یافته‌های خود پیش ببرید.
حالا که فهرستی از اولویت‌ها و بخش‌های مختلف سایت که محتوای آن‌ها به توجه فوری نیازمند هستند، تهیه کرده‌اید می‌توانید برنامه‌ای برای به‌روزرسانی‌ها‌ و بازنویسی‌های محتوایی خود داشته باشید.


مرحله آخر، استراتژی محتوایی متناسب با سایت و خواسته‌هایتان تنظیم کنید.
پس از سپری کردن مراحل فوق احتمالا خواهان این هستید که استراتژی محتوایی برای سایت خود تهیه کنید. حتما تک تک موارد را در نظر بگیرید و هم‌راستا با آنها تقویم محتوایی مناسب با توجه به اصول سئو و بهینه سازی سایت برای خود تهیه کنید.

حتما مطالعه کنید :استراتژی سئو موفق

ابزارهای مورد نیاز ممیزی محتوا
ابزارهای مورد نیاز ممیزی محتوا

شما می‌توانید با کمک ابزارهای خاصی به ارزیابی سریع‌تر از محتواهای سایت خود دست یابید. این ابزارها به شما برای پاسخگویی به سوالاتی نظیر چگونه می‌توان URL ها، داده‌ها و معیارها را جمع آوری کرده و از آنها برای تجزیه و تحلیل بهینه سایت بهره برد، کمک می‌کنند. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت:


•    از صفحه گسترده قدیمی ساده یا plain old spreadsheet استفاده کنید.
برای اینکه بتوانید ممیزی محتوا بدون حاشیه‌ای برای یک سایت کوچک یا بزرگ خود داشته باشید، می‌توانید از یک صفحه گسترده ساده استفاده کنید. این صفحات به شما کمک می‌کنند اطلاعات و داده‌های محتوایی سایت خود را به روشی درست سازمان‌دهی کنید و از آنها برای تجزیه و تحلیل سایت بهره ببرید. ابزارهای خاصی همچون  Microsoft Excel  یا Google Sheets جز این دسته هستند.


•    از نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیلی کارآمد استفاده کنید.
این ابزارها شامل معیارهایی مثل تعداد بازدید صفحه، تعداد لینک‌های داخلی و بک لینک‌ها، نرخ پرش، نرخ تبدیل، موقعیت سایت در گوگل و غیره است. ابزاری مانند Google Analytics به کمک معیارهای نظیر ابزارهای SEO مانند Semrush، Ahrefs  یا SEO Site Checkup به آنالیز سایت کمک می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه:8 مورد از بهترین ابزارهای سئو


•    از ابزارهای بررسی کیفیت محتوا استفاده کنید.
ابزارهایی همچون Yoast SEO  که به تجزیه و تحلیل محتوا کمک کرده و پیشنهاداتی برای بهبود خوانایی ارائه می‌دهد، در دسته این ابزارها قرار دارد. از دیگر ابزارهای این دسته می‌توان به Grammarly اشاره کرد. این دسته از ابزارها به بهینه سازی سایت و تولید محتوای مناسب برای سایت کمک بزرگی می‌کنند. این ابزارها همچون نقشه مسیری را به مدیران و کارشناسان تولید محتوا نشان می‌دهند.

 


نکته‌ای مهم
اگر نمی‌دانید خدمات مرتبط به سئو و بهینه سازی سایت را به چه مجموعه‌ای بسپارید، مجموعه کیان تجارت مفتخر است اعلام کند می‌تواند کمک‌های لازم را به شما در این حوزه ارائه کند. از دیگر خدمات ما می‌توان به طراحی سایت فروشگاهی، طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، ارتقای سئو سایت و تبلیغات در گوگل  اشاره کرد.


جمع بندی
باید گفت یک راه کامل یا مشخص برای انجام ممیزی محتوا برای سایت‌تان وجود ندارد. ممیزی سایت را با توجه به نوع محتوایی که آن را تجزیه و تحلیل می‌کنید و اهدافی که پس از بررسی ممیزی سایت خود خواهان دستیابی به آنها هستید، می‌توان تغییر داد. با در نظر داشتن این موضوع، می‌توانید تولید محتوا سایت را مطابق با خواسته‌ها و استراتژی‌های تولید محتوایی برند خود پیش ببرید.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۵ / ۵

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید