ساخت اپلیکیشن Android یا اپلیکیشن IOS؟ برای شروع کدام بهتر است؟

ساخت اپلیکیشن Android یا اپلیکیشن IOS؟ برای شروع کدام بهتر است؟

با توسعه خدمات و فضای مجازی و گسترش آن به تلفن های همراه، ضرورت ارائه نرم افزارها یا اپلیکیشن های موبایلی بسیار اهمیت یافته است (به خصوص بعد از همه گیری کرونا). بنابراین، این سوال برای برخی از تازه واردان این حوزه و شاید بعضی توسعه دهندگان حرفه ای وجود دارد که ساخت کدام اپ اولویت دارد: طراحی اپلیکیشن نسخه اندروید یا طراحی اپلیکیشن نسخه ios؟ در این نوشتار تلاش می شود به برخی از تفاوت های آنها اشاره کنیم.

 

تعریف اپلیکیشن به زبان ساده

اپلیکیشن یا اپ به نرم افزار یا برنامک های گفته می شود که بر روی گوشی های تلفن همراه نصب و کار می کنند. این نرم افزارها امکانات فراوانی را در دسترس سریع کاربران قرار می دهند. اما از آنجایی که چند پلتفرم سیستم عامل متفاوت موبایل در دنیا وجود دارد، برنامه نویسان جهت بهره گیری از حداکثر امکانات یک گوشی، باید اپلیکیشن خود را به طور جداگانه بر پایه هر پلتفرم ارائه دهند.
در حال حاضر مطرح ترین این سیستم های عامل اندروید و ios هستند. البته، فناوری هایی نیز وجود دارد که امکان ساخت اپ همزمان برای هر دو پلتفرم را مهیا کرده اند (مانند فناوری های ترکیبی Hybrid APP و چند سکویی Cross-Platform App) اما بهترین کارایی گوشی ها هنگام کار با نرم افزار های مخصوص به خود یا اصصلاحا نرم افزارهای بومی Native App است.

 

طراحی اپ اندروید یا ios

 

ویژگی های طراحی اپلیکیشن اندروید

- مزایا

  • انعطاف پذیری: بطور کلی، محیط اندروید از محیط ios محدودیت های کمتری دارد. از منظر توزیع در بازار، اپ های اندروید قابلیت اجرا روی هر دستگاه اندرویدی را دارند و معمولا با مشکلی از نظر سازگاری با سخت افزار مواجه نخواهید بود. فرآیند توسعه نرم افزار اندروید هم انعطاف بیشتری دارد (در طراحی اپلیکیشن اندروید از زبان جاوا استفاده می شود؛ زبان جاوا تطبیق پذیری بالایی با سیستم های عامل کامپیوتری اعم از ویندوز، مک و لینوکس دارد و به همین علت برنامه نویس محدودیتی در بکارگیری سیستم عامل بر روی رایانه خود ندارد).
  • منابع آموزشی: با جستجوی در گوگل منابع آموزشی فراوانی در موضوعات مختلف، تمرین ها و دروس گوناگون برای سطوح متفاوت برنامه نویسان اندروید خواهید یافت.
  • ارائه نرم افزار به بازار: از سال 2020 «گوگل پلی» سیاست های سخت گیرانه بیشتری را بر روی اپلیکیشن های اندروید اعمال می کند. زمان هفت ساعته تائید نرم افزارها برای تازه واردان به حدود یک هفته رسیده است. با اینحال، اکثر برنامک هایی که قوانین گوگل را نقض نکنند، مورد تائید قرار می گیرند. ضمن اینکه هزینه ناچیزی حدود 25 دلار جهت ثبت دریافت می شود.
  • قابلیت استفاده در سایر تجهیزات (فراتر از گوشی های هوشمند): ساخت اپلیکیشن اندروید یعنی طراحی برنامه ای که از تمام تجهیزات موجود در یک اکوسیستم پشتیبانی می کند. اپلیکیشن های اندروید قابلیت کار روی هندز فری ها، ابزارهای هوشمند و چندین پلتفرم دیگر را دارند. گرچه این قابلیت به ایجاد تغییرات در برنامه نویسی نیاز دارد، این امکان را برای شما فراهم می کند تا همزمان با گوشی های همراه کاربران، به درون اتومبیل ها، تلویزیون ها و ساعت های هوشمند آنها نیز وارد شوید.

- معایب

  • تائید کیفی: چندگانه بودن نرم افزار اندروید یک مزیت محسوب می شود و به شما اجازه می دهد تا همزمان برای چند پلتفرم اندرویدی تولید اپلیکیشن کنید؛ اما در مقابل انجام تست های کیفی آن نیز پیچیده تر خواهد بود. حتی در ساده ترین اپ ها هم، توسعه دهنده مجبور به ایجاد تغییرات و اصلاحات مکرر است؛ چراکه بسیاری از کاربران به جای به روز رسانی سیستم های عامل خود، از نسخه های قدیمی استفاده می کنند.
  • هزینه: بطور کلی ساخت اپلیکیشن برای اندروید زمان بیشتری نسبت به ios می طلبد. به تبع این مسئله، هزینه ها نیز افزایش می یابند، هم در توسعه نرم افزار و هم در تائید کیفی.
  • کاربران اندروید هزینه کمتری می کنند: کاربران اندروید به دنبال نرم افزارهای رایگان هستند و در مقایسه با کاربران iOS هزینه های کمتری درون اپلیکشین های پولی پرداخت می نمایند.
  • خطرات امنیتی اندروید: اندروید یک پلتفروم «منبع باز» بوده و به همین دلیل در قیاس با ios که منبع بسته دارد، احتمال اینکه مورد نفوذ هکرها قرار بگیرد، بیشتر است.

 

ساخت اپلیکیشن اندروید

 

ویژگی های طراحی اپلیکیشن ios

- مزایا

  • کارایی بالا: توسعه نرم افزارهای ios همیشه تقاضای زیادی در بازار دارد، چرا که این اپلیکیشن ها کارایی بهینه ای دارند. این پلتفرم در کل سریع تر، قابل اعتمادتر، کاربری آسان تر و خطاها (باگ های) کمتری در نسخه نهایی دارد.
  • ایجاد یک اکو سیستم اپل: گرچه استفاده از اپل به عنوان یک گوشی هوشمند سختی هایی در جابجایی و انتقال فایل از یک دستگاه به یک دستگاه دیگر را دارد، طراحی اپلیکیشن ios به توسعه دهنده امکان می دهد که برای کل یک اکوسیستم از دستگاه ها برنامه بنویسد، نه صرفا برای گوشی های هوشمند.
  • طراحی گرافیکی مناسب (UI) و کاربری آسان (UX): اَپل توسعه دهندگان ios را با دستورالعمل های دقیق به سمت ساخت نرم افزارهایی با رابط کاربری مناسب هدایت می کند. شاید این امر برای برخی برنامه نویسان محدود کننده محسوب شود، در مقابل کاربری آسان و جذابی را برای استفاده کنندگان به ارمغان می آورد.

- معایب

  • محیط یا سیستم عامل خاص برنامه نویسی: برای نوشتن نرم افزار ios بومی (Native App)، توسعه دهندگان مجبور به استفاده از نرم افزارهایی همچون XCode هستند که فقط بر روی سیستم عامل مک کار می کند. از این رو، جهت ساخت اپ ios برای تلفن های هوشمند، شما حداقل به یک فناوری شرکت اپل نیاز خواهید داشت.
  • ارائه نرم افزار به بازار: اپ استور معمولا از گوگل پلی در پذیرش نرم افزارها سخت گیرانه تر عمل می کند. در صورتیکه اپلیکشین شما به اندازه کافی مرتبط یا مفید ارزیابی نشود، حتی اگر قوانین مربوطه را نقض نکند، مورد تائید قرار نخواهد گرفت. همچنین هزینه ثبت اولیه آن 99 دلار است.
  • سفارشی سازی محدود: ios قابلیت سفارشی سازی رابط کاربری محدودی دارد. به علاوه، مشکلات بیشتری برای اضافه کردن ویژگی های تعاملی با یک نرم افزار شخص ثالث خواهید داشت.

 

برنامه نویسی اپ ios 

 

طراحی و تولید اپ اندروید یا طراحی و تولید اپ ios

تا اینجا با برخی مزایا و معایب هر دو پلتفرم آشنا شدید. در ادامه به مقایسه آنها خواهیم پرداخت:

1. آینده تجاری: گرچه در حال حاضر کاربران (گوشی های) اندروید بیشتری در جهان فعال هستند، کارایی بالای ios در حال جذب مشتری و توسعه تجاری است. بنابراین این ویژگی برای تصمیم گیری کافی نیست.

2. سودآوری: با اینکه تعداد کاربران اندروید فراوان ترند، کاربران ios هزینه های بیشتری درون اپلیکیشن ها پرداخت می نمایند. به همین علت، چشم انداز سودآور بودن اپ های ios بهتر به نظر می رسد.

3. مخاطب کسب و کاری: هنگام انتخاب طراحی اندروید یا ios، ابتداء باید مشخص کنید که جامعه هدف شما (مشتری) شما چه افرادی هستند. آمار نشان می دهد که اگر مخاطبین شما در حوزه های فنی و پزشکی می گنجند، بهتر است ساخت اپلیکیشن اندروید را در اولویت قرار دهید. اما آیفون مورد اقبال متخصصین، مدیران و کارشناسان فروش است. ضمن اینکه اکثر دارندگان آیفون دارای مدارک دانشگاهی و درآمد ناخالص بالاتر هستند؛ و تمایل بیشتری به استفاده از تکنولوژی های جدید دارند.

4. هزینه و زمان: ios در بحث زمان و هزینه های مورد نیاز از اندروید پیش است. چراکه زمان برنامه نویسی برای ios کمتر از برنامه نویسی در اندروید بوده و به دلیل صرفه جویی در زمان، به هزینه¬های کمتری نیاز است. همچنین پلتفرم ios منبع باز نبوده و اپلیکیشن طراحی شده کاربری بهتر و باگ کمتری دارد و در نتیجه هزینه های رفع ایرادات و نگهداری پائین تری خواهد داشت.

5. منطقه کاربر: اگر کاربران شما در اروپای شرقی، استرالیای یا آمریکای شمالی ساکن هستند، ios انتخاب بهتری برای کسب درآمد محسوب می شود. اما پوشش جهانی اندروید در مناطقی چون آلمان، چین، برزیل، نیجریه، هند، ایران و ... بیشتر بوده و سهم بازار بهتری در آن دارد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین تکنولوژی طراحی اپ در 2021

در خصوص منطقه کاربر باید این نکته مهم را هم در نظر داشت که با توجه به تحریم های موجود بر علیه ایران، توسعه دهندگان اپلیکشین های ios کشور همیشه در معرض حذف برنامه هایشان از روی اپ استور بوده و این اتفاق هر چند وقت یکبار برای تعدادی از اپ ها تکرار می شود.

 

تماس با کارشناس اپ کیاان تجارت

 

نتیجه گیری

گرچه تفاوت های دیگری نیز میان طراحی اپلیکیشن اندروید و طراحی اپلیکیشن ios وجود دارد، در این مقاله سعی شد تا اصلی ترین آنها مورد بررسی قرار بگیرد. در پایان باید اشاره کرد که انتخاب میان اندروید و آی او اس به سبک و سنگین کردن موارد اشاره شده بستگی داشته و نمی توان برای هر کسب و کار، اپلیکشین یا برنامه نویسی یک نسخه واحد پیشنهاد کرد.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۴ ) ۳.۸ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید