راهنمای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

راهنمای طراحی اپلیکیشن کاربرپسند

رابط کاربری (UI) عامل تعامل بین کاربران و اپلیکیشن است و اگر رابط کاربری ایراد داشته باشد می تواند کاربر را آزار دهد. اهمیت رابط کاربری بسیار بالاست چرا که نقش مهمی در جذب و هدایت کاربر به مسیر مورد نظر دارد. بنابراین رابط کاربری ضعیف می‌ تواند برای همیشه دید منفی از اپلیکیشن برای کاربران ایجاد کند. برای جلوگیری از چنین مسائلی قبل از شروع فرآیند طراحی اپلیکیشن، باید ابتدا به طرح‌ های اپلیکیشن موبایل بیندیشید. در این مقاله به نکات مهمی در مورد طراحی رابط کاربری اپلیکیشن موبایل می‌ پردازیم؛ این موارد به درک درست از عناصر اصلی یک رابط کاربری موثر با جزئیات کامل می پردازیم. 

 

طراحی اپلیکیشن کاربرپسند چه مراحلی دارد؟

فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل به چند مرحله تقسیم می‌ شود و برای درک بهتر استانداردهای طراحی یک اپلیکیشن، لازم است درک درستی از این سلسله‌ مراتب داشته باشید. در ادامه برای کمک به درک بهتر شما، راهنمای ساخت اپلیکیشن را به صورت مرحله‌ای مورد بحث قرار می‌ دهیم.


مرحله 1: ایده پردازی و توسعه آن

برای طراحی یک اپلیکیشن عالی باید ایده‌ های خوبی در سر داشته باشید. بنابراین قبل از شروع تحقیقات در زمینه طراحی، ایده‌ های جدید را جمع‌ آوری کنید و در مرحله توسعه ایده طراحی اپلیکیشن موبایل به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟
  • هدف اپلیکیشن شما چیست؟
  • چگونه با وجود هزینه‌ های طراحی یک اپلیکیشن به سود برسید؟

 

ایده برای طراحی اپلیکیشن

 


مرحله 2: مشخص کردن بازار هدف

در این مرحله از ساخت اپلیکیشن درباره شیوه‌ های توسعه یک اپلیکیشن که در بازار و همچنین انتظارات کاربران به خوبی تحقیق کنید. برخی از عناصری که بهتر است در حین انجام تحقیقات خود در نظر بگیرید عبارتند از:

  • گروه سنی مخاطبان هدف برای بررسی میزان آشنایی آنها با فناوری
  • ویژگی‌ اپلیکیشن‌ های مشابه موجود در بازار
  • نوع دستگاه مورد استفاده در بازار هدف
  • فروشگاه‌ های برنامه

 

مرحله 3: مشخص کردن بخش های مختلف اپ در وایرفریم

پس از تحقیقات نوبت طراحی وایرفریم می رسد. یک طرح ترسیم ‌کنید و در آن مشخص کنید بخش های مختلف اپلیکیشن چگونه کار می‌ کنند. یک طرح ساده از برنامه نهایی روی کاغذ بکشید. در این مرحله می‌ توانید از گوگل ایده‌های جالبی بگیرید.

 

مرحله 4: ساخت نسخه اولیه 

سعی کنید قبل از نهایی کردن اپلکیشن، ابتدا یک نسخه اولیه (نسخه بتا) بسازید و با انجام تست های مختلف روی آن ایرادات مرتبط با رابط کاربری (UI) و ایرادات فنی اپ را برطرف کنید. نسخه اولیه اطلاعات خوبی در مورد نحوه عملکرد محصول نهایی در اختیار شما قرار می‌ دهند.

 

ساخت نسخه اولیه اپ 

 

نکات مهم برای ساخت اپلیکیشن کاربرپسند

نکاتی که در این بخش معرفی می‌ کنیم، باید حتما قبل از نهایی کردن طراحی یک اپلیکیشن موبایل در نظر گرفته شوند.

 

1- تمرکز روی عملکرد اپلیکیشن

بجای تمرکز بر روی اضافه کردن ماژول های مختلف به اپلیکیشن، سعی کنید بیشتر بر روی عملکرد آن تمرکز کنید. اضافه کردن ماژول های نامربوط، یکپارچگی اپلیکیشن را کم می‌ کند و باعث ایجاد لگ در رابط کاربری و عملکرد کلی اپ می‌ شود. طبق تحقیقات 54% از کاربران قدیمی و 30% از کاربران جدید با دیدن لگ در اپلیکیشن آن را کنار می‌ گذارند.


2- استفاده از تجربه کاربری (UX) ساده 

یکی از مزیت‌ های بزرگی که یک اپلیکیشن می‌ تواند داشته باشد، تجربه کاربری (UX) ساده است. هیچ کس دوست ندارد برای رسیدن به گزینه مورد نظر خود، یک فرآیند گیج‌ کننده را طی کند.

 

3- استفاده از UI مقیاس پذیر

مقیاس پذیری در رابط کاربری یعنی المان‌ های صفحه طوری طراحی شوند که با اندازه‌ های مختلف انواع صفحه نمایش تطبیق پیدا کنند. همانطور که می‌ دانید گوشی‌ های هوشمند روز به روز در حال تغییر هستند و پیکربندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آنها مدام عوض می‌ شود؛ بنابراین یکی از مراحل اصلی در روند توسعه اپلیکیشن، ساخت یک اپلیکیشن واکنشگراست. وقتی طراحی اپلیکیشن موبایل شما برای چندین سیستم عامل و دستگاه مناسب باشد، کاربران هنگام استفاده از برنامه در دستگاه‌ های مختلف با مشکلی مواجه نخواهند شد.

 

4- ثبات در UI را جدی بگیرید

برای حفظ ثبات و سازگاری در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن موبایل می‌ توانید چند نکته را دنبال کنید:

  • به استانداردهای رابط کاربری تلفن همراه که توسط سیستم‌ عامل‌ هایی مانند Android یا iOS ارائه شده است را توجه کنید.
  • سازگاری بصری بویژه سازگاری دکمه‌ ها، نمادها، برچسب‌ ها و فونت ها را حفظ کنید.
  • سازگاری در عملکرد بخش های مختلف نیز باید حفظ شود. 

 

5- استفاده از اعلان‌ های هوشمند

پیام‌ های خطای عمومی معمولا برای کاربران آزاردهنده است. سعی کنید پیام‌ های خطا و اعلانات را به صورت لحن محاوره مطرح کنید. در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که بهتر است در مورد پیام‌ های خطا و اعلان‌ ها به آن توجه کنید:

  • از لحن محاوره برای خوش‌آمدگویی به مخاطب استفاده کنید.
  • طنز یا عذرخواهی می‌ تواند مثل معجزه عمل کند.
  • علت خطا را توضیح دهید؛
  • یک پیام خلاقانه برای خطاها طراحی کنید.
  • می‌ توانید با استفاده از یک طرح گرافیکی با یک متن خلاقانه استفاده کنید.

 

استفاده از اعلان های هوشمند 

 

بیشتر بخوانید: نقش ui و ux در طراحی اپلیکیشن و سایت
 

چه عواملی بر هزینه اپلیکیشن تاثیرگذار است؟

هزینه‌ طراحی اپلیکیشن بسته به عوامل مختلفی مانند رابط کاربری و سطح پیچیدگی اپ، ماژول ها، سایز اپلیکیشن، آیکون ها و سایر موارد متفاوت است. علاوه بر آن مواردی مانند سطح پیچیدگی اپلیکیشن، می‌ تواند بر هزینه طراحی رابط کاربری اپلیکیشن موبایل تاثیر بگذارند. علاوه بر آن مواردی مانند سطح پیچیدگی برنامه و موقعیت جغرافیایی نیز می‌ توانند بر هزینه طراحی رابط کاربری اپلیکیشن موبایل تاثیر بگذارند. در ادامه ما چند عنصر موثر بر هزینه طراحی یک برنامه را به تفصیل مورد بحث قرار خواهیم داد.

1- قیمت طراحی اپلیکیشن موبایل ممکن است بسته به نوع پلتفرم متفاوت باشد. پلتفرمی که اپلیکیشن خود را در آن منتشر می کنید تأثیر مستقیمی بر هزینه طراحی یک برنامه دارد. به عنوان مثال هزینه توسعه اپلیکیشن اندروید در مقایسه با اپ های iOS به دلیل تنوع در فرمت‌ها بیشتر است. اگر در حال ساخت یک اپلیکیشن iOS سازگار با دستگاه‌های iPhone و iPad هستید، هزینه‌ های ساخت اپلیکیشن موبایل ممکن است روز به روز افزایش یابد. هزینه طراحی یک اپلیکیشن موبایل برای دستگاه‌های اندرویدی، ممکن است بسته به گجت‌های اندرویدی در حال تکامل متفاوت باشد.

2- موقعیت جغرافیایی در هزینه طراحی اپلیکیشن نقش مهمی دارد. قیمت طراحی یک اپلیکیشن موبایل با توجه به موقعیت جغرافیایی شما متفاوت خواهد بود. مثلا هزینه طراحی یک اپلیکیشن موبایل در ایالات متحده می‌ تواند بیشتر از هند باشد.

3- سطح پیچیدگی برنامه در کیفیت و قیمت اپلیکیشن تاثیرگذار است. سطح پیچیدگی برنامه معمولا مهم‌ ترین عامل در تعیین هزینه‌ های طراحی رابط کاربری موبایل است. برنامه‌ ها از نظر سطح پیچیدگی به سه دسته تقسیم می‌ شوند:

  • اپلیکیشن با کمترین پیچیدگی: این نوع اپلیکیشن ها ساده ترین نوع اپ هستند که شامل چند صفحه هستند و حتی از هیچ نوع انیمیشن های تعاملی نیز استفاده نمی شود.
  • اپلیکیشن با پیچیدگی متوسط: اپلیکیشن های با پیچیدگی متوسط معمولا از انیمیشن‌ های تعاملی و نویگیشن های خلاقانه استفاده می کند. همچنین تعداد صفحات بیشتری دارد و هزینه طراحی رابط کاربری برای این نوع اپ ها بیشتر است.
  • اپلیکیشن با پیچیدگی بالا: این نوع اپلیکیشن ها دارای عناصر گرافیکی متعدد مثل انیمیشن‌ ها، فیلم‌ ها و موارد دیگر هستند. اپلیکیشن با پیچیدگی بالا معمولا روی تجربه کاربری تمرکز بیشتری دارد و گرانترین نوع اپلیکیشن ها هستند. 

 

هزینه ساخت اپلیکیشن 

بیشتر بخوانید: 18 ایده جذاب طراحی و ساخت اپلیکیشن

 

کلام آخر

امیدواریم مطالب ذکر شده در این مقاله اهمیت رابط کاربری در داشتن یک اپلیکیشن کاربرپسند مفید بوده باشد. اگر در ابتدای مسیر هستید و به تازگی وارد دنیای اپلیکیشن شده‌اید، می‌ توانید از شرکت‌ طراحی اپلیکیشن کمک بگیرید. این شرکت‌ ها می‌ توانند به شما در شناخت عمیق و بررسی اپلیکیشن کمک کنند. علاوه بر آن بررسی نیازها و انتظارات کاربران در بازار هدف ایده‌ های خوبی از عملکرد اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌ دهد. شرکت کیان تجارت طراحی اپلیکیشن را بصورت تخصصی و حرفه ای از صفر تا صد را طراحی و پشتیبانی می کند. شرکت کیان تجارت بر داشتن ربط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) قوی تاکید دارد و با تست های مختلفی که بر روی اپلیکیشن ها انجام می دهد، یک اپلیکیشن عالی را طراحی و تحویل می دهد. 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۲ ) ۳ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید