اشتباهات رایج در طراحی اپلیکیشن که باید از آن پرهیز کرد

اشتباهات رایج در طراحی اپلیکیشن که باید از آن پرهیز کرد

تلفن های هوشمند، تحولات شگرفی در دنیای کنونی به وجود آورده اند. قدرت این محصولات به قدری زیاد شده است که نقش محوری را در دسته های زیادی ایفا می کنند. در چنین حالتی، راه اندازی اپلیکیشن، بسیار حیاتی و مهم می باشد. در حال حاضر، ما می توانیم به راحتی و برای امور مختلفی همچون پزشکی، پرداخت آنلاین، رزرو بلیط یا بازی و آشپزی، به سراغ اپلیکیشن های موبایل برویم. بنابراین همانطور که متوجه شده اید، تلفن همراه، نقش اساسی را در زندگی تک تک افراد، بازی می کند. بنابراین لزوم و حیاتی بودن نقش طراحی اپلیکیشن در این موضوع، بسیار پر رنگ می باشد. در ادامه می خواهیم به رایج ترین اشتباهاتی که طراحان اپلیکیشن انجام می دهند، اشاره کنیم. 

مشکل واقعی اینجاست که کاربران اغلب نمی دانند دقیقا چه می خواهند. در واقع تعداد معدودی از آنها از طراحی و اصول اپ با خبر هستند. موضوع بسیار مهمی که در این زمینه رخ می دهد، این است که کاربران معمولا به طراحی فوق العاده یک اپلیکیشن، اشاره نمی کنند. این موضوع زمانی جالب تر می شود که بدانید در طرف مقابل، اگر طراحی اپ به صورت نامناسبی انجام بگیرد، این موضوع مانند شیپوری به صدا در می آید و غوغایی به پا می کند. در چنین حالتی، سازنده اپلیکیشن باید این محصول را به نحوی تولید نماید که یک طراحی مناسبی داشته باشد. در ادامه رایج ترین اشتباهات را مشاهده می کنید:

 

1- ضعیف بنظر رسیدن اپلیکشن در نگاه اول

نگاه اول برای کاربر به اپلیکیشن، بسیار مهم است. استفاده کننده از اپلیکیشن با ظاهر اولیه برنامه، می تواند راغب به استفاده از آن شود و ویژگی ها و عملکرد این برنامه را درک کند. در طرف مقابل، اگر کاربر در اولین برخورد با اپلیکیشن، احساس نارضایتی و ناخوشایندی نماید، به سرعت آن را ترک می کند. حتی ممکن است برنامه را حذف کرده و دیگر به سمت آن نرود. در چنین حالتی، سازنده اپلیکیشن باید تا حد امکان، تصویر اولیه اپلیکیشن را جذاب و مخاطب پسند طراحی نماید. در نمای ابتدایی از اپلیکیشن، باید تمام اطلاعات ضروری مانند صفحه اصلی، بخش راهنما، اطلاعات تماس، ویژگی های کلیدی اپلیکیشن و خروج از اپ وجود داشته باشد. این عملکردها، باید فاقد هرگونه دشواری یا پیچیدگی باشند و به سهولت در اختیار کاربر، قرار گرفته باشند.
علاوه بر این، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ضعیف بنظر رسیدن اپلیکیشن تاثیرگذار است. به عنوان مثال، سرعت بارگذاری اپلیکیشن بسیار مهم است. در چنین حالتی اگر زمان سپری شده، طولانی باشد، کاربر خسته شده و برنامه را ترک کند. نمونه ای دیگر می توان انتخاب رنگ اپلیکیشن را نام برد. رنگ زمینه برنامه باید مناسب و کاربر پسند باشد. تمام این حالات، اگر به دقت طراحی و پیاده سازی نشود، ممکن است موجب خستگی کاربر و خروج وی از اپلیکیشن شوند. بنابراین دقت و توجه به آن ها بسیار مهم و ضروری می باشد.

 

اشتباهات رایج در طراحی اپلیکیشن 

 

2- عدم دسترسی آسان به اطلاعات

بسیاری از سازندگان اپلیکیشن ها، به منابع مناسب و مهم اطلاعاتی در طراحی اپلیکیشن، توجه نمی کنند. این موضوع، بیانگر این می باشد که اپلیکیشن، باید به آسانی، به منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشد. به عبارتی طراح باید درباره اولویت بندی کاربران تحقیق کند و بر اساس آن، اطلاعات را از منابع معتبر و مناسب، تهیه نماید. اگر در حال ساخت یک اپلیکیشن با موضوع جدید هستید، می توانید به راحتی و با انتشار نسخه ابتدایی از اپلیکیشن خود، بازخوردهای لازم را دریافت کنید. سپس به ویرایش و اعمال تغییرات در اپلیکیشن خود بپردازید. این کار باعث می شود نسخه هایی که پس از نسخه ابتدایی به بازار وارد می شوند، از اطلاعات و طراحی مناسب تری برخوردار باشند.

 

3- عدم هماهنگی طراحی اپ

عامل یکپارچگی، مفهومی بسیار مهم در طراحی می باشد. طراح باید بداند که در تولید برنامه، از فونتی مناسب و اندازه ای ایده آل استفاده کند. همچنین باید در طراحی، ظرافت لازم را اعمال نماید و تمام عناصر به درستی در مکان مناسب خود قرار بگیرند. خوانایی مناسب متن در تمام زمینه ها نیز از دیگر عوامل موثر و مناسب در طراحی می باشند. طراحی بر اساس یکپارچگی، باعث ایجاد نظم شده و از سردرگمی جلوگیری می کند.

 

 

 

4- استفاده از CTA در جای اشتباه

شاید تاکنون نام Call To Action را شنیده باشید. Call To Action به معنای اقدام به انجام کاری می باشد. Call To Action در اپلیکیشن بدین معنا می باشد که کاربر با استفاده صحیح از دکمه های موجود در اپلیکیشن، به سمت هدفی که انتظار دارد، پیش برود. به عنوان مثال اگر کاربری قصد پیدا کردن اطلاعاتی درباره ی یک موضوع است، پس از نصب اپلیکیشن، با لمس دکمه ی این موضوع، به این اطلاعات برسد. برای بازدهی حداکثری از این موضوع، طراح باید اطمینان حاصل نماید که تمام جنبه های این دکمه ها به خوبی و درستی اعمال شده اند.

 

استفاده درست از cta 

 

5- استفاده از ویژگی های فراوان در طراحی اپلیکیشن

شاید در نگاه اول، شرکت طراح اپلیکیشن با قرار دادن ویژگی های بی شمار، قصد افزایش و محبوبیت اپلیکیشن خود را داشته باشد. در این حالت، طراح اپلیکیشن باید بداند که این موضوع علاوه بر اینکه به بازدهی بیشتر برنامه کمک نمی کند، بلکه باعث ریزش بیشتر مخاطبین خود نیز می شود. با قرار دادن ویژگی های زیاد برای اپلیکیشن، سرعت بارگذاری مطالب کم می شود و کاربر حین استفاده از آن، دچار سردرگمی می شود. بنابراین نیاز است ویژگی های اپلیکیشن به اندازه و کافی قرار داده شود.

 

6- عدم وجود مقادیر پیش فرض در فرم ها

پر کرن فرم ها برای کاربران کاری کسل کننده است، می توانید با قرار دادن مقادیر پیش فرض در فرم های اپلیکیشن، به کاربر کمک کنید تا روند خسته کننده نباشد. همچنین می توانید از فرم ها و منوی کشویی استفاده کنید. در این حالت، کاربر با انتخاب منوی مورد نظر، به صورت شخصی مقادیر در نظر گرفته شده را وارد می نماید.

 

اصول طراحی اپلیکیشن  

 

7- استفاده بیش  از حد مُدال

اپلیکیشن های زیادی در حال حاضر از مُدال در طراحی اپلیکیشن استفاده می کنند. پنجره های مُدال به شکل های گوناگونی وجود دارد. به عنوان مثال، هنگامی که اپلیکیشن خود را باز می کنید، یک پنجره جدید باز می شود که برخی از اطلاعات را برای شما به نمایش در می آورد. در چنین حالتی، صفحه زمینه مقداری تاریک می شود تا کاربر به پنجره باز شده، توجه بیشتری نماید. طراحان اپلیکیشن باید حدالمقدور، استفاده کمی از این پنجره ها نمایند تا کاربر از استفاده اپلیکیشن، خسته و ناراضی نشود.

 

بیشتر بخوانید: 16 ویژگی مهم در اپلیکیشن فروشگاهی

 

8- استفاده از اطلاعات غیر مرتبط

در طراحی اپلیکیشن، نباید از اطلاعات نامربوط و نامناسب آن هم در صفحات اصلی استفاده کرد. به عنوان مثال اگر طراح اپلیکیشن در صفحه اصلی اپلیکیشن، از اطلاعات بی ربطی استفاده نماید، کاربر نسبت به این موضوع، واکنش منفی نشان می دهد. در حالی که سازنده اپ می تواند در چنین صفحاتی، اطلاعات بسیار مهمی را قرار دهد. در چنین حالتی کاربر به جای علاقه مندی به اپلیکیشن، به آن احساس نارضایتی نشان می دهد و از اپ خارج می شود.

 

تماس با کارشناس اپ 

 

چرا کاربران اپلیکیشن های موبایل را حذف می کنند؟

طبق آمار، تعداد 91 میلیارد اپلیکیشن اندروید و ios توسط کاربران نصب شده است. اگر این مقدار را بر جمعیت کره زمین تقسیم کنیم، عدد 13 به ازای هر نفر بدست می آید. آمار جالب دیگری که بدست آمده این است که معمولا کاربران پس از گذشت 90 روز، اقدام به حذف اپلیکیشن می کنند. همچنین بسیاری از اپلیکیشن ها پس از گذشت 30 روز، بیش از دو یا سه بار باز نمی شوند. علت این موضوع، کاربران نمی باشند؛ بلکه طراحی ضعیف یا پیچیده اپلیکیشن ها می باشد. بسیاری از این اپلیکیشن ها پس از نصب، انتظاراتی که کاربران دارند را برآورده نمی کنند. به همین علت، این اپلیکیشن ها را از روی گوشی خود حذف می کنند. شما می توانید با رعایت چند نکته ساده اما مهم، شاهد افزایش دانلود و نصب اپلیکیشن باشد.

 

نتیجه گیری

در حال حاضر در زمینه طراحی اپ، پیشرفت شگرف در دنیای کنونی شکل گرفته است. انتظار می رود در سال های پیش رو، تعداد و کارآیی اپلیکیشن های موبایل، روز به روز زیادتر شود. البته هیچ اطمینانی وجود ندارد که کاربر پس از نصب برنامه، اقدام به حذف آن ننماید. بنابراین نیاز است طراحان اپلیکیشن، نهایت دقت و ظرافت را به کار ببرند. یکی از مهم ترین اصولی که یک طراح در طراحی اپلیکیشن باید به آن توجه کند، این است که از دید کاربر به این موضوع نگاه کند. هر بروزرسانی، می تواند کاربر را در رسیدن به مقصود خود، بیشتر راهنمایی کند. در انتها امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید