کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر کیست؟


هر کسب‌ وکار یا شرکتی که دارید باید آن را تبلیغ کنید تا مطمئن شوید که به نتیجه دلخواه می‌رسید. به عنوان مثال، اگر به دنبال فروش هستید باید محصول یا خدمات خود را بازاریابی کنید. اینجاست که کپی رایتر و کپی‌ رایتینگ به کمک شما می‌آیند. کپی رایتینگ شامل تبلیغاتی است که به صورت آنلاین یا به صورت چاپی منتشر می‌شوند. وقتی می‌خواهید متن تبلیغاتی بنویسید، باید از یک copywriter کمک بگیرید. اما کپی‌ رایتر کیست؟ چه نقشی در سازمان ایفا می‌کند و چگونه می‌توان یک متن تبلیغاتی موثر را با هدف فروش بیشتر نوشت؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

 

کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر کیست ؟

همانطور که از نام آن پیداست، کپی‌رایتینگ هنری است که کپی‌رایترها به آن دست می‌زنند. کپی‌رایترها افرادی هستند که به صورت حرفه‌ای، متن تبلیغاتی یا محتوای مورد استفاده در بازاریابی و موضوعات تبلیغاتی را می‌نویسند. کپی‌رایترها برای نوشتن جملات جذاب برای ارتباط با مخاطبان هدف و ترغیب آنها به اقدام آموزش دیده‌اند. کپی‌رایترهای حرفه‌ای ماه‌ها و سال‌ها تمرین کرده و این حرفه را یاد گرفته‌اند. آنها سعی می‌کنند با آموزش و یادگیری مداوم، نوشته‌ها و متون تبلیغاتی خود را بهتر و موثرتر کنند.
بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها، کپی‌رایترها را به صورت قراردادی و یا دائمی در سازمان سازمان خود استخدام می‌کنند که به آنها کمک می‌کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند.


نقش کپی رایتر در سازمان

کپی رایتینگ، نقش بسیار مهمی در دیده شدن سازمان‌ها، شرکت‌ها و فروش محصولات آن‌ها دارد. اساسا، هر نوع کسب‌وکاری به یک کپی‌رایتر نیاز دارد. فارغ از اینکه در کدام بخش یا صنعت فعالیت می‌کنید، بایستی یک کپی‌رایتر برای کسب و کار یا سازمان خود استخدام کنید. کسب‌و‌کارها نمی‌توانند پیام‌های خود را بدون وجود کپی رایتر به اشتراک بگذارند. این بدان معناست که آنها بدون Copywriter قادر به رشد و گسترش سهم بازار خود نخواهند بود. کسب و کارها حتی نمی‌توانند مخاطبان فعلی خود را جذب و درگیر برند نگه دارند. حفظ مشتریان به اندازه جذب مشتریان جدید ضروری است. این کاری است که کپی‌رایترها انجام می‌دهند.
وبسایت‌ها، سازمان‌های غیر انتفاعی، ارائه‌دهندگان خدمات، فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین، همگی برای تبلیغ محصولات، معرفی برند، افزایش فروش و رشد کسب و کار خود به copywriter نیاز دارند.
شرکت‌های دیگر نیز به طور گسترده از کپی‌رایترها استفاده می‌کنند. شرکت‌های بزرگ بودجه‌های بازاریابی زیادی دارند و بخش مناسبی از این بودجه را به کپی رایتینگ اختصاص می‌دهند. بسیاری از سازمان‌های دیگر، چه کوچک و چه بزرگتر، به طور گسترده از یک یا چند copywriter استفاده می‌کنند و این موضوع اهمیت نقش کپی‌رایتر در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف را نشان می‌دهد.

 

copywriter
نحوه نوشتن متن تبلیغاتی و فروش موثر


با توجه به نقش مهمی که کپی رایتر در بازاریابی و تبلیغات ایفا می‌کند، هر حرفه و کسب‌وکاری باید از مهم‌ترین اصول کپی رایتینگ آگاهی داشته باشد. ۱۰ نکته مهم ریز برای نوشتن متن تبلیغاتی به شما کمک می‌کند تا متن تبلیغاتی جذابی برای محصول یا خدمات خود بنویسید.


یک عنوان جذاب بنویسید
اولین کاری که باید انجام دهید این است که عنوانی بنویسید که مورد توجه مخاطبان شما قرار گیرد. عنوان متن تبلیغاتی شما مهمترین بخش کپی رایتینگ است. آمار نشان داده است که حدود ۸۰ درصد از مردم عنوان متن تبلیغاتی را می‌خوانند، اما تنها ۲۰ درصد از افراد، بقیه متن را دنبال می‌کنند.(بیشتر بخوانید:چگونه تایتل جذاب بنویسیم؟)


برای ایجاد بهترین عنوان باید چهار واژه زیر را در نظر بگیرید:


•    مفید: با مزیتی شروع کنید که مخاطبان شما قادر به نادیده گرفتن آن نیستند.
•    فوری: به مخاطبان خود نشان دهید که چرا باید بلافاصله از محصول یا خدمات شما استفاده کنند.
•    منحصر به فرد: با توضیح اینکه چرا محصول یا  خدمات شما در نوع خود بی نظیر است خواننده را کنجکاو کنید.
•    فوق‌العاده خاص: از آمار و اعداد در عنوان خود استفاده کنید، زیرا باعث اعتبار بخشیدن به متن تبلیغاتی می‌شوند و ثابت شده که نرخ تبدیل‌ها را افزایش می‌دهند.


از زاویه دیدی تازه بنویسید
از آنجایی که مردم با انواع و اقسام تبلیغات روبرو هستند کپی رایتر، باید یک متن تبلیغاتی را با استفاده از رویکردها و زاویه دیدی متفاوت که مخاطب ندیده است، غافلگیر کند. خوانندگان معمولا روی دو پاراگراف اولی که می‌بینند تمرکز می‌کنند. به همین دلیل، کپی‌رایتر باید مهمترین نکات را در همان ابتدای متن تبلیغاتی بگنجاند. از چند خط اول متن تبلیغاتی خود استفاده کنید تا مخاطبان خود را با دیدگاهی تازه جذب کنید و محتوای خود را طوری بنویسید که احساسات مخاطب را برانگیزد.


مخاطبان هدف خود را بشناسید
هنگامی که ایده‌ نوشتن متن تبلیغاتی موثر را در سر می پرورانید، سعی کنید به ذهن مشتریان خود نفوذ کنید و از زاویه دید آنها به سازمان یا محصول نگاه کنید. یکی از راه‌های مفید برای انجام این کار، ایجاد شخصیت‌های خریدار یا تصوری خیالی از مشتریان ایده‌آل شما است. پرسونای خریدار شما باید شامل جزئیاتی مانند اطلاعات جمعیتی، موقعیت جغرافیایی و شغل باشد.
این به درک بهتری از مخاطبان هدف شما کمک می‌کند. هنگامی که شناخت عمیقی از مخاطبان خود بدست آوردید، برای بهره بردن از خواسته‌ها، علایق و رویاهای آنها آماده‌تر خواهید شد. به این ترتیب، می‌توانید متن تبلیغاتی بنویسید که به نیازهای آنها پاسخ دهد. این نه تنها شامل ارائه راه‌حل‌های مرتبط با علایق و سبک زندگی آن‌ها، بلکه استفاده از زبان و منابع فرهنگی آشنا برای مخاطب می‌شود.


به مشتری احترام بگذارید
متن تبلیغاتی کپی رایتر باید توجه و احترام به مخاطب را نشان دهد. علاوه بر این، در متن تبلیغاتی خوش‌ساخت با مصرف‌کنندگان مثل دوستان صحبت می‌شود که به نوبه خود باعث دوست داشتنی شدن برند و ایجاد اعتماد در شرکت می‌شود.
علاوه بر این، متن تبلیغاتی خوب باید صادقانه باشد و مشتریان را گمراه نکند. از اغراق بیش از حد در تعریف مزایای محصول، استفاده از توصیفات نادرست یا گمراه‌کننده، یا صحبت خیلی صمیمانه با خوانندگان خود اجتناب کنید.


بر گزاره ارزش محصول خود تأکید کنید
گزاره ارزش چیزی است که به مخاطب شما می‌گوید که چرا باید یک محصول یا خدمات را از شما ( و نه رقبا) بخرند. در اصل، این یک شناسه منحصر به فرد است که نشان می‌دهد چرا محصول شما فرق دارد.
درک این مطلب برای نوشتن متن تبلیغاتی که نرخ تبدیل داشته باشد بسیار مهم است. در واقع، گزاره ارزش‌ آنقدر برای موفقیت یک تبلیغ حیاتی است که محققان در آزمایشی که توسط QuickSprout انجام شد، دریافتند که می‌توانند نرخ تبدیل را تا بیش از ۱۰ درصد افزایش دهند.
مسائل را بیش از حد پیچیده نکنید و گزاره ارزش خود را کوتاه، واضح و مستقیم بیان کنید. تمام مواد بازاریابی شما باید شامل گزاره ارزشی شما باشد، زیرا این امر به جذب مشتریان کمک می‌کند و همچنین روش خوبی برای ایجاد هویت برند شما است.


واضح، دقیق و مختصر بنویسید
یکی از مهمترین اصول نوشتن متن تبلیغاتی خوب که کپی رایتر نیز باید آن را رعایت کند این است که کار خود را به صورت عینی،  ملموس و ساده بنویسید. واضح و ساده نوشتن، بلوک‌های سازنده متن تبلیغاتی قدرتمند است. از استفاده از اصطلاحات صنعتی که مخاطبان شما نمی‌فهمند یا با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند، خودداری کنید و تبلیغات خود را از شر توصیفات، قیدها و موضوعات سطحی رها کنید.

 


نوشتن مزایا را در اولویت قرار دهید
اشتباه بزرگی که مردم هنگام نوشتن متن تبلیغاتی و توصیف محصول مرتکب می‌شوند، تمرکز بر ویژگی‌های محصول به جای مزایای آن است. توضیح دهید که محصول شما چه کاری می‌تواند برای مشتریان انجام دهد و چگونه می‌تواند زندگی آنها را بهبود بخشد. سپس، آن را به تجربه استفاده از محصول ارتباط دهید. ویژگی‌های محصول خود را با گره زدن مستقیم آنها به مزایا توصیف کنید.


از مدل AIDA استفاده کنید
مدل AIDA که در اواخر قرن نوزدهم توسعه یافت، برای توصیف مراحلی که مشتری هنگام خرید یک محصول طی می کند، استفاده می‌شود. کپی رایتر باید مدل AIDA که به طور خلاصه معنی افزایش آگاهی، علاقه‌مند کردن مشتری به محصول، افزایش دادن میل مشتری به خرید و فراخوان برای عمل و تبدیل مخاطب به مشتری است را در نظر بگیرد.


بر نگرانی‌های مشتری غلبه کنید
فرض کنید یک مشتری، متن تبلیغاتی شما را می‌بیند و محصول شما را با ارزش می‌داند. اما هنوز هم نمی‌داند که به برند شما اعتماد کند یا محصول شما واقعا همان چیزی است که ادعا می‌کند و ... . در این مرحله، بسیار مهم است که به جای نادیده گرفتن این دغدغه مشتری، آن را بپذیرید و با او همدلی کنید. شما باید بین خود و مخاطبان اعتماد متقابل ایجاد کنید.
یکی از راه‌های انجام این کار، اضافه کردن تضمینی است که به خواننده شما ثابت می‌کند که آنها از این معامله سود می‌برند و چیزی برای از دست دادن وجود ندارد. به عنوان مثال، برای ترغیب به بستن قرارداد، می‌توانید امکان تست رایگان را فراهم کنید.


به روانشناسی مخاطبان خود بپردازید
نحوه نوشتن متن تبلیغاتی می‌تواند بر ارزش محصولی را که می‌فروشید بیفزاید. برای مثال، شرکت‌هایی که در محتوای تبلیغاتی خود هزینه پرداخت قسطی را به صورت برجسته‌تر از قیمت کامل نشان می‌دهند باعث می‌شوند که قیمت محصول ارزان‌تر به نظر برسد. علاوه بر این تکنیک، به عنوان کپی رایتر می‌توانید متن تبلیغاتی خود را به صورت یک داستان بنویسید. در واقع، مطالعات نشان داده است که ۹۲ درصد مصرف‌کنندگان تبلیغات و محتوای دارای عنصر داستان‌سرایی را ترجیح می‌دهند. پس، اهمیت شناخت مخاطب را نادیده نگیرید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۴ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید