لینک سازی داخلی - راهنمای کامل 2022

لینک سازی داخلی - راهنمای کامل 2022

لینک سازی داخلی برای بسیاری از متخصصان سئو بخش ساخت تولید محتوا است. چرا که به تحقیق، برنامه‌ریزی، کار زیاد و پشتکار فراوان نیاز دارد و یکی از مهم‌ترین عواملی است که گوگل برای رتبه‌بندی صفحات محتوا در نظر می‌گیرد. به همین خاطر برای انجام آن استراتژی‌های مختلفی معرفی می‌شود که در نظر گرفتن آن‌ها به رتبه‌بندی بهتر یک صفحه منجر می‌شود.

همچنین در میان این بایدها، نبایدهایی هم وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با این موارد آشنا شویم.

 

لینک سازی داخلی (Internal link) چیست؟

لینک سازی داخلی نوعی استراتژی سئو داخلی است که با ساخت یک پیوند کاربران را به صفحه دیگری در دامنه خود هدایت می‌کنیم. ربات‌های موتور جستجو مثل گوگل این لینک‌ها را کراول می کند و سایت را بر اساس آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند. بنابراین اگر از تکنیک‌های اسپم برای رشد سایت خود و بهبود سئو استفاده می‌کنید، منتظر جریمه گوگل باشید. حتی ممکن است گوگل سایت شما را به طور کامل از صفحات نتیجه جستجو خارج کند.

 

چرا لینک‌های داخلی برای سئو مهم هستند؟

اهمیت Internal link اگر بیشتر از لینک سازی خارجی نباشد، کمتر هم نیست. جداسازی مطالب با پیوند‌های مختلف به موتور جستجو کمک می‌کند تا صفحات مهم سایت را بهتر بشناسد و به کاربر کمک می‌کند تا اطلاعات جانبی در ارتباط با موضوع مورد نظر خود را در صفحات دیگر بخواند. زمانی که کاربر به دنبال توضیحات پیرامون یک مسئله می‌گردد، شما می‌توانید از این فرصت به نفع خود استفاده کنید و با ارجاع او به لینک‌های تکمیلی، خود را بیشتر به او بشناسانید و در نظر مخاطب معتبرتر شوید.

بدیهی است مخاطب به وب‌سایتی اعتماد می‌کند که احساس کند همه‌چیز را می‌داند و در مورد تک‌تک‌ جزئیات یک حوزه محتوای مجزایی تهیه کرده است.

نه تنها تمام صفحات وب‌سایت شما باید کاربر را یک قدم به پاسخ سوالات خود نزدیک‌تر کنند، بلکه باید با لینک سازی مناسب تمام این صفحات محتوا را به گونه‌ای در اختیار کاربر قرار دهید که یک تجربه کاربری عالی برای او رقم بزند.

 

بایدهای لینک سازی داخلی

در این بخش با نکات طلایی لینک سازی داخلی و بایدهای مهمی که تاثیر این لینک‌ها را چندین برابر بیشتر می‌کنند، آشنا می‌شویم:

۱. تولید محتوا برای ساختاردهی بهتر لینک داخلی

نگاهی بیندازید به برنامه‌ریزی تولید محتوای سایت و موضوعاتی که قصد دارید به آن‌ها بپردازید. با یک نگاه کلی متوجه می‌شوید کدام مطالب را می‌توان با لینک داخلی به هم پیوند داد و حتی می‌توانید برای تکمیل بخش لینک سازی داخلی، محتواهای بیشتر و مرتبط‌تری به این فهرست اضافه کنید.

در روش تاپیک کلاستر ابتدا یک کلیدواژه اصلی انتخاب کنید و بعد یک محتوای جامع و عمیق در قالب محتوای ستونی یا پیلار برای آن بنویسید.

سپس به ازای هر ستونی که اضافه می‌کنید، به موضوعات فرعی یا کلاسترهای مرتبط فکر کنید.

در نهایت وقتی محتوای کلاستر را منتشر می‌کنید، آن را به محتوای پیلار پیوند دهید و بالعکس.

تولید محتوا برای ساختاردهی بهتر لینک داخلی

 

۲. لینک‌دادن مطالب قدیمی به مطالب جدید

این یکی از متداول‌ترین اشتباهات لینک‌سازی داخلی است. اگر نشسته‌اید و به این فکر می‌کنید که چرا پست‌های جدید وب‌سایت نمی‌توانند رتبه خوبی به دست بیاورند، احتمالا به همین دلیل است. معمولا موقع انتشار پست‌های جدید به مطالب قدیمی سایت پیوند داده می‌شود، اما کمتر کسی به عقب برمی‌گردد .

در مطالب پست‌های قدیمی به محتوای جدید لینک می‌دهد. شما این تکنیک لینک سازی داخلی را فراموش نکنید تا با ایجاد یک جریان اعتبار خوب، به رتبه‌بندی مطالب جدیدتر کمک کنید.

۳. لینک دهی به صفحات مهم در نوار پیمایش

لازم به یادآوری نیست که نوار ناوبری یا پیوندهای منو باید صفحات مهم وب‌سایت مثل صفحات فرود، صفحه تماس و صفحه سوالات متداول را در خود بگنجانند. کاربران باید بتوانند در نیم‌نگاهی این صفحات را پیدا کنند. یک قانون سرانگشتی می‌گوید که مهم‌ترین صفحات سایت باید با یک کلیک قابل مشاهده باشند. هرچه دستیابی به یک صفحه به تعداد کلیک بیشتری نیاز داشته باشد، اهمیت آن برای موتورهای جستجو کمتر خواهد بود.

از آنجایی که نوار ناوبری و منو شامل پیوندهایی در سراسر سایت است، کاربر می‌داند که برای یافتن صفحات موردنظر می‌تواند به آن رجوع کند. این نکته را فراموش نکنید.

 

لینک داخلی

 

۴. ارجاع کاربران به صفحات مرتبط

لینک‌های شما باید بازدیدکنندگان وب را به محتوای مرتبط هدایت کنند. از خودتان بپرسید «آیا منطقی است که به این صفحه در قسمت پیوند دهم؟»، اگر پاسختان مثبت است و محتوای مورد نظر اطلاعات آن بخش را تکمیل می‌کند، به آن لینک بدهید. در غیر این صورت لینک سازی داخلی برای صفحات غیر مرتبط را فراموش کنید.

۵. استفاده از انکرتکست توضیحی

این نکته در مورد تمام همه انواع لینک سازی صدق می‌کند. موقع لینک سازی از انکرتکست توضیحی استفاده کنید تا کاربر بدانید دقیقا برای مطالعه چه مطلبی باید وارد صفحه جدید شود. مثلا به‌جای آن‌که بگویید «برای مطالعه بیشتر کلیک کنید»، واضح و روشن به کاربر بگویید با کلیک روی لینک چه محتوایی پیش رویش قرار خواهد گرفت.

 

نبایدهای لینک سازی داخلی

و اما در این میان باید مراقب باشید از برخی اشتباهات رایج پرهیز کنید:

۱. سئو کلاه سیاه با کلاکینگ (Cloaking)

کلاکینگ تلاش وب‌مستر برای کلاه‌گذاشتن سر گوگل یا مخاطب است. بسیاری از وب مسترها محتوای متفاوتی به موتورهای جستجو نشان می‌دهند و زمانی که کاربر وارد سایت شد، محتوای دیگری در اختیار او قرار می‌دهند. یکی از بدترین راه‌های لینک سازی داخلی و تولید محتوا که یقینا به سئو سایت آسیب می‌رساند.

۲. استفاده مداوم از انکرتکست‌های خاص

وقتی تولید محتوای وب‌سایت خود را برون‌سپاری می‌کنید، نویسنده را مجبور نکنید تحت هر شرایطی از انکرتکست‌های خاصی در محتوا استفاده کند. کیورد استافینگ از تکنیک‌های قدیمی سئو محسوب می‌شود که دیگر مفید نیست.

گوگل به سایت‌هایی ارزش می‌دهد که در محتوای خود از انکرتکست‌های متنوع استفاده کنند و از طرف دیگر وب‌سایت‌هایی که بارها و بارها از یک انکرتکست برای لینک سازی داخلی استفاده کرده‌اند را جریمه می‌کند. بنابراین به مدیران وب‌سایت‌ها، ویراستاران و نویسندگان اجازه دهید با توجه به محتوای مقاله تصمیم بگیرند که برای افزودن لینک شما به محتوا از چه انکرتکستی استفاده کنند.

۳. لینک سازی داخلی بیش از حد

زیاده‌روی در هیچ کاری خوب نیست! لازم نیست به ازای هر خطی که می‌نویسید، یک لینک به محتواهای قبلی خود داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم کل لینک‌های صفحه را نهایتا به صد عدد برسانید. یعنی مجموع تمام انواع پیوندهای مختلف مثل لینک های خروجی، تبلیغات، منو، پیوندهای فوتر و غیره صد عدد باشد.

۴. انتشار صفحات بدون لینک سازی داخلی

هنگامی که صفحه ای منتشر می شود و از صفحات دیگر هیچ لینکی به آن داده نمی‌شود، آن صفحه به اصطلاح Orphan pafe  است و پیدا کردن آن برای گوگل سخت است.

همان‌طور که در مورد دوم بخش قبلی اشاره کردیم، فقط پست‌های جدید را به پست‌های قدیمی لینک نکنید، بلکه از محتواهای قدیمی‌تر هم به محتواهای جدید پیوند دهید.

۵. لینک‌دهی به دو صفحه متفاوت با یک انکرتکست

هرگز برای لینک‌دهی به دو صفحه مجزا از یک انکرتکست استفاده نکنید. این مسئله می‌تواند منجر به فاجعه‌ای به نام «آدمخواری کلمات کلیدی» یا «کنیبالیزیشن» شود.

کلام آخر

در مورد لینک سازی داخلی وب‌سایت خود به این دو نکته کلیدی توجه کنید. اولا اینکه کاربران شما به دنبال خواندن چه محتوایی هستند و چطور به آن دسترسی پیدا می‌کنند. نکته دوم اینکه دسترسی موتورهای جستجو به محتوای شما با چه کیفیتی انجام می‌شود. یک کلام، برای کاربران و موتورهای جستجو چقدر راحت است که به تمام محتوای شما دسترسی داشته باشند. به خاطر داشته باشید که لینک سازی داخلی ساده‌ترین راه لینک‌سازی است و با رعایت نکات حیاتی این حوزه می‌توانید رتبه بهتری از موتورهای جستجو دریافت کنید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید