قطعی و فیلترینگ اینترنت و تاثیر آن بر روی سئو

قطعی و فیلترینگ اینترنت و تاثیر آن بر روی سئو


در دنیای امروز چیزی به نام ساعات کاری معنای خود را از دست داده؛ زیرا برای خدمت رسانی به کاربران خود باید به صورت شبانه روزی تلاش کنید. این مهم به معنای حفظ سایت و آنلاین نگه داشتن کسب‌وکار شما است. اما در مواردی مانند خرابی وب‌سایت و یا قطعی اینترنت، میزان ورودی سایت کاهش پیدا کرده و همچنین SEO تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در متن حاضر سعی داریم در مورد این «مدت خاموشی» صحبت کرده، قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت را بررسی کنیم.


تاثیر سرعت سایت بر رتبه بندی و جستجوی گوگل

طراحان سایت اغلب یک صفحه را با عکس‌ها، فیلم‌ها، شیوه نامه‌های آبشاری (CSS)، اسکریپت‌ها، فلش و سایر عناصر یا فناوری‌ها بارگذاری می‌کنند. بر این اساس، یک صفحه ممکن است بیشتر از استاندارد تعیین شده و در 3 ثانیه بارگیری شود.
عادت به بارگذاری سریع محتوا در وب‌سایت، ما را با انتظار طولانی‌تر از حد معمول بیگانه می‌کند. همچنین مشتریان به سادگی یک منبع کند را می‌بندند و به دنبال گزینه سریع‌تر دیگری خواهند بود. همچنین برای ربات جستجو، خروج کاربر از یک وب‌سایت نشانه‌ای جالب نیست. در نتیجه، رتبه منبع کاهش یافته و صاحب آن سایت، بازخورد منفی دریافت خواهد کرد.
بنابراین، استفاده از ابزارهای اندازه گیری سرعت بارگذاری صفحه برای آزمایش معیارهای مهم برنامه ارزشمند است. خدماتی مانند GTmetrix یا Google Page Speed و سایر خدمات به شما نشان می‌دهند که برای سرعت بخشیدن به بارگذاری وب‌سایت چه مواردی را باید در نظر بگیرید. با رعایت این دستورالعمل‌ها به موقعیت‌های بالاتری در موتور جستجو دست خواهید یافت.

سرعت سایت در سئو


سرعت صفحه چقدر مهم است؟

به گفته شرکت گوگل، سرعت بارگذاری صفحه از سال 2018 به یک عامل رتبه ‌بندی مستقیم برای جستجوها تبدیل شد. گوگل، همراه با سایر موتورهای جستجو، مشتاق رتبه بندی صفحاتی است که تجربه کاربری عالی را ارائه می‌دهند. در نتیجه سرعت صفحه برای رتبه بندی بسیار مهم است و تاثیر قابل توجهی بر تجربه کاربران دارد. اما مسئله قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت مانع از این تاثیرگذاری می‌شود.
اگر قطعی طولانی مدتی را تجربه نکنیم، دلایل دیگری نیز وجود دارند که کاهش زمان بارگذاری صفحه را ضروری می‌کنند. چند مورد از این دلایل به شرح زیر هستند.  


•    نرخ پرش را کاهش می‌دهد.
•    بازدید صفحات را افزایش می‌دهد.
•    زمان حضور کاربر در سایت را افزایش می‌دهد.
•    نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد.
•    به رتبه بندی در جستجوی ارگانیک کمک می‌کند.
در نتیجه مهم است که با استفاده از روش‌های زیر بتوانیم سرعت سایت را بالا برده و تمامی مزایای ذکر شده را به دست آوریم.
•    کش مرورگر (browser caching) را فعال کنید.
•    منابع را کوچک کنید.
•    فشرده سازی تصویر را فعال کنید.
•    پیاده سازی یک شبکه تحویل محتوا (CDN) راهگشا خواهد بود.
•    بهینه سازی فایل‌های رسانه‌ای را در نظر بگیرید.
•    درخواست‌های HTTP را به حداقل برسانید.
•    از میزبان وب مناسب استفاده کنید.
تمامی این موارد در یک وضعیت عادی مورد استفاده قرار گرفته و می‌توانند وضعیت رتبه بندی سایت را بهبود ببخشند. اما زمانی که ما با قطع مقطعی یا کامل اینترنت روبرو می‌شویم، این معادله به هم می‌خورد. در چنین وضعیتی ما با عدم دسترسی به سایت خود و یا دسترسی‌های منقطع مواجه می‌شویم که پایین آمدن سرعت سایت، یکی از مشکلات پیش روی ما خواهد بود. اجازه دهید مسئله قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت را بیشتر بررسی کرده و ابعاد مختلف آن را تشریح کنیم.

حتما مطالعه کنید: سرعت سایت در سئو


آیا قطعی وب‌سایت بر سئو تاثیر می‌گذارد؟

پاسخ کوتاه و صریح است. بله. در حالی که قطعی‌های کوتاه بر رتبه سایت شما تاثیر نمی‌گذارد، قطعی‌های طولانی مدت اینترنت باعث می‌شود که سایت شما از فهرست جستجوی گوگل خارج شود. تنها چند روز طول می‌کشد تا گوگل دیگر سایت شما را به صورت مطلوب ثبت نکند؛ زیرا رقبا همیشه در حال فعالیت هستند.
به خاطر داشته باشید که قطعی‌های طولانی‌تر اثرات فاجعه‌بارتری نیز دارد. حتی یک توقف شش ساعته می‌تواند بر رتبه سایت شما تاثیر منفی بگذارد. زمان بررسی این موضوع حتما با اصطلاح «Website Downtime» آشنا خواهید شد. بد نیست بدانید که این اصطلاح به انواع خرابی‌هایی که منجر به توقف فعالیت سایت می‌شوند اشاره دارد.
راه‌های مختلفی برای تعریف معنای «خراب» بودن وب‌سایت وجود دارد؛ اما معمولا این معنا را زمانی در نظر می‌گیریم که سایت اساسا خراب بوده یا کاملا غیر قابل دسترسی است. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند عملکرد یک سایت را مختل کند، اما عواقب خرابی وب‌سایت همیشه از دست رفتن جایگاه سئو را تضمین می‌کند.
برای اینکه دچار چنین وضعیتی نشوید، می‌توانید رفع خرابی سایت را به کارشناسان کیان تجارت سپرده و به تداوم ارتباط با مشتری مطمئن شوید. کارشناسان این مجموعه با دانش و مهارت خود، ارورهای سایت را شناسایی و آنها را برطرف می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای انتخاب هاست مناسب برای طراحی سایت


قطع شدن اینترنت چه تاثیری بر SEO دارد؟

در مباحث مربوط به قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت گفته می‌شود که GoogleBot وب‌سایت شما را با خزیدن در صفحات وب ایندکس می‌کند. وقتی سایت ما با خطای سرور داخلی از آن استقبال کند چه اتفاقی می‌افتد؟ خزنده سعی می‌کند در طول روز به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کرده و بررسی کند آیا سایت مجددا راه اندازی شده است یا خیر. در همین حال، سایت شما یک افت موقت در رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل را تجربه خواهد کرد. اما اگر وب‌سایت برای چند روز از کار بیفتد، گوگل به طور کامل سایت شما را از فهرست خود خارج می‌کند.
این مهم در مورد انواع خرابی‌های سایت تصدیق می‌شود؛ اما در مورد قطع طولانی مدت اینترنت چطور؟ قطع اینترنت مساوی با عدم توانایی ما برای آپلود کردن محتوا و در مقابل عدم توانایی مشتری برای بازدید از این محتواست. در نتیجه بارزترین تاثیر این است موضوع از دست رفتن مشتری و کساد کسب و کار اینترنتی است.
این مسئله بر فروش افراد تاثیر مستقیم می‌گذارد و باعث ریزش مشتریان می‌شود. به این معنا که یک اتفاق بد به مسئله‌ای وحشتناک منجر شده است.


در کنار این مهم، هزینه‌های فراوانی که مدیران سایت برای انواع تبلیغات گوگل انجام می‌دهند نیز از دست رفته و به نوعی سرمایه گذاری آنها نابود می‌شود. برخلاف اینکه قرار بر گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی بوده، استفاده نادرست از مواردی مانند طرح صیانت، زیان‌هایی را به این نوع مشاغل وارد کرده است.


وضعیت رتبه سایت با قطع اینترنت

قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت نه تنها در زمان قطعی سراسری، بلکه حتی پس از وصل شدن اینترنت هم ادامه دارد. وقتی برای مدت زمان طولانی اینترنت قطع باشد و صاحبان کسب و کار اینترنتی امکان دسترسی به پلتفرم‌های خود را نداشته باشند، با محتواهایی روبرو خواهند شد که در صف انتظار مانده‌اند.
پس از وصل شدن اینترنت، افراد می‌خواهند محتواهای موجود را به سرعت بارگذاری کرده و سایت را به وضعیت اولیه برگردانند. در نتیجه با افت سرعت بارگذاری مواجه می‌شوند. گمان نکنید که این وضعیت تنها برای شما اتفاق افتاده، حتما صدها نفر دیگر منتظر وصل شدن اینترنت بوده‌اند تا بتوانند رتبه سایت خود را به وضعیت مطلوب برگردانند.
این مورد در کنار از دست رفتن بخش قابل توجهی از بک‌لینک‌ها، وضعیت را بدتر می‌کند. در نتیجه تاثیرات منفی بر سیگنال‌های دریافتی بیشتر شده و با کاهش اعتبار سایت مواجه خواهیم شد. همچنین زمان در کنار تبلیغات در گوگل، تبلیغ در دیگر پلتفرم‌ها نیز برای بالا بردن رتبه سایت انجام شده است. اما با قطع شدن اینترنت ورودی ما از سایر پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام، لینکدین، فیس‌بوک و غیره کاهش پیدا کرده و بنا بر محدودیت‌های به وجود آمده با طرح‌هایی مانند طرح صیانت، ارتباط با مشتریان کم‌رنگ خواهد شد. در نتیجه سیگنال‌های زود اثر (لحظه‌ای) ما تاثیر گذاری مفید خود را از دست می‌دهند.


نتیجه گیری| قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت


سرعت سایت یکی از عوامل ضروری برای رتبه بندی در الگوریتم گوگل است. این میان قطعی اینترنت و تاثیر آن بر سئو سایت نیز انکارناپذیر است. توجه داشته باشید که قطعی زیاد نت می‌تواند رتبه سایت را پایین آورده و ارتباط با مشتری را بسیار کم‌رنگ کند. اگر این شرایط در کوتاه مدت برطرف شود، می‌توان به آرامی بارگذاری محتوا را ادامه داده و با استفاده از استراتژی‌هایی مانند تبلیغات گوگل، رتبه سایت را از سقوط نجات دهیم. اما تداوم قطعی اینترنت حتما به ضرر کسب‌وکارهای اینترنتی خواهد بود.


تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۰ ) ۰ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید