سئو بیش از حد - 8 نشانه آن

سئو بیش از حد - 8 نشانه آن

همیشه همه‌چیز در حد اعتدالش خوب است و سئو سایت هم از این قضیه مستثنی نیست. برخی ازمتخصصان سئو فراموش می‌کنند که سئو بیش از حد محتوا به‌جای آن‌که به رتبه‌بندی سایت کمک کند، روی آن تاثیر منفی می‌گذارد و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

بهینه سازی بیش از حد باعث می‌شود گوگل پیش خود فکر کند «چرا این سایت همه‌چیز را با هم پیاده کرده است و آن‌هم این‌قدر زیاد؟» این مسئله باعث می‌شود محتوا از مدار طبیعی خود خارج شود و برای ربات‌های گوگل و کاربرانی که از وب‌سایت شما را بازدید می‌کنند، خوشایند نباشد. اما بهینه‌سازی بیش از حد چطور به سایت ضربه می‌زند؟ چه عواملی باعث این اتفاق می‌شوند؟ با ما همراه باشید تا مفصل در مورد این مسئله صحبت کنیم.

سئو بیش از حد چطور به سایت ضربه می‌زند

الگوریتم پاندا گوگل در به‌روزرسانی جدید خود تمام وب‌سایت‌هایی که محتوای بیش از حد بهینه سازی شده دارند را مورد هدف قرار می‌دهد. پس اگر خودتان هم احساس می‌کنید تلاشتان برای سئو سایت کمی بیش از حد معمول است، ممکن است در خطر جریمه شدن سایت توسط الگوریتم پاندای گوگل باشید.

زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد و الگوریتم پاندا سایت شما را جریمه می‌کند، در چشم‌ بر هم زدنی متوجه افت ناگهانی رتبه خود خواهید شد.

این یکی از روش‌هایی است که بهینه سازی بیش از حد محتوا می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

هدف شما از نگارش محتوا باید این باشد که تجربه کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان سایت رقم بزنید. اگر متن مقاله پر از کلمات کلیدی باشد که با ربط و بی‌ربط در خط به خط محتوا گنجانده شده‌اند، مطالعه این محتوا برای کاربر جذابیتی نخواهد داشت. متن پر از لینک هم برای کاربر جذاب نیست. در ضمن سئو بیش از حد محتوا باعث می‌شود مقاله شما کمتر مورد توجه رسانه‌های اجتماعی قرار بگیرد.

سئو بیش از حد چطور به سایت ضربه می‌زند؟

 

چه مواردی باعث سئو بیش از حد می‌شوند؟

زمانی که گوگل یک وبسایت را از جهت طبیعی بودن یا بیش از حد بهینه بودن بررسی می‌کند، به موارد خاصی توجه می‌کند که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید به‌سرعت محتوای خود را به حالت طبیعی بازگردانید.

1. کلمات کلیدی غیر مرتبط

هرگز تلاش نکنید برای کلمات کلیدی که مرتبط با محتوای شما نیستند، رتبه‌بندی شوید. حتی موضوعی که حجم جستجوی آن بسیار زیاد است، به نرخ تبدیل شما کمک نمی‌کند. چون کاربر با یک نگاه به محتوای شما متوجه می‌شود این چیزی نیست که به دنبال آن آمده است.

گوگل موقع ایندکس‌گذاری یک صفحه تمام کلمات کلیدی که در دامنه استفاده شده را در نظر می‌گیرد. بنابراین، حجم محتوای بیش از حد یا تکرار کلمات کلیدی غیر مرتبط، از قدرت سایت در SERP ها کم می‌کند. پس اگر می‌خواهید برای موضوع مشخصی رتبه‌بندی شوید، تمرکز خود را تمام و کمال روی کلمه کلیدی هدف بگذارید.

2. متنوع نبودن انواع لینک‌ها

صدها نوع پیوند مختلف وجود دارد که موقع تولید محتوا می‌توان استفاده کرد. اما متاسفانه بسیاری از اوقات وب‌مستر روی یک نوع پیوند خاص تمرکز می‌کنند و باقی را کنار می‌گذارد. این مسئله معمولا منجر به پروفایل لینک‌سازی غیرطبیعی سایت می‌شود. می‌خواهید اوضاع را طبیعی کنید؟ از انواع مختلف لینک‌ها مثل پیوندهای شبکه‌های اجتماعی، لینک‌دهی داخلی یا لینک‌گیری از وب‌سایت‌های همکار استفاده کنید.

3. نشانی‌ اینترنتی بی‌هویت و پر از کلمات کلیدی

برخی به جای اینکه یک نام تجاری سالم و متعادل برای نشانی اینترنتی خود انتخاب کنند، آن را با کلمات کلیدی پر می‌کنند.

اگر تازه‌کار باشید، ممکن است انتخاب یک دامنه پر از کلمات کلیدی هوشمندانه به‌نظر برسد، غافل از اینکه سایت را در معرض سئو بیش از حد قرار می‌دهد. موقع انتخاب URL توجه کنید که ارزش برند و نام تجاری شما به‌مراتب مهم‌تر از کلمات کلیدی هدف است. بهترین انتخاب ممکن این است که نام برند خود را در URL بگنجانید.

4. انتخاب کلمات کلیدی برای تمام انکرتکست‌‌ها

پیوند داخلی خوب است؛ اما نه زمانی که متن تمام پیوندهای داخلی، کلمه کلیدی صفحه هدف باشد! گوگل انکرتکست هایی که دقیقا مطابق URL صفحه مقصد یا کلمه کلیدی محتوا باشند را پرچم قرمز در نظر می‌گیرد.

می‌توانید هرازگاهی از این انکرتکست استفاده کنید و اتفاقا به سئوی سایت کمک می‌کنند، اما اگر بیش از حد تکرار کنید، پروفایل لینک‌سازی سایت از حالت طبیعی خارج شده و تخریب می‌شود. فراموش نکنید که پروفایل لینک‌سازی مهمترین مولفه سئوی سایت است! با انکرتکست‌های مملو از کلمات کلیدی خرابش نکنید.

بهینه سازی بیش از حد

 

5. اشاره تمام پیوندهای داخلی یا خارجی به صفحات صفحات اصلی و مهم

اگر می‌خواهید یک پروفایل لینک‌سازی قوی داشته باشید، باید هم به صفحات داخلی عمیق و هم به صفحات اصلی اشاره کنید. تقریبا 50 درصد پیوندهای شما باید لینک به صفحات داخلی عمیق‌تر باشند. سئو بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که مدیر وب‌سایت‌ به صفحات اصلی یا صفحات پرتردد مثل «تماس با ما»، «درباره ما» یا «خدمات ما» بیش از حد لینک بدهد.

6. سرعت زیاد ساخت بک‌لینک

ساخت سریع تعداد زیادی بک لینک برای موتورهای جستجو مشکوک به نظر می‌رسد؛ پس سرعت خود را کم کنید! با سرعت کمتر پیوندهای باکیفیت‌تر بسازید تا رفته‌رفته اعتماد گوگل جلب شود. اکثر متخصصان بسته به صنعت، تعداد مخاطب و ترافیک سایت، حداکثر تعداد بک لینک‌های یک روز را بین 30 تا 100 معرفی می‌کنند.

7. فوتر پر از کلمات کلیدی

فوتر وب‌سایت محل دیگری است که در آن بهینه‌سازی بیش از حد اتفاق می‌افتد. گوگل ارزش لینک‌های فوتر را کم می‌کنند و به دلیل موقعیتی که دارند، ربات‌های خزنده خیلی کم این بخش را بررسی می‌کنند. پس موقع طراحی فوتر فقط و فقط کاربر را در نظر بگیرید. بخش فوتر سایت جایی برای گنجاندن کلمات کلیدی نیست. این بخش را طوری طراحی کنید که نشان‌دهنده پایان وب‌سایت باشد.

8. تولید محتوا

موقع نوشتن مقاله برای وبلاگ بیشتر از همیشه مراقب باشید گرفتار سئو بیش از حد نشوید. برای کلمات کلیدی یا ربات‌ها ننویسید. تمام تلاشتان را بکنید تا صدای طبیعی خود را حفظ کنید. به موضوعات مرتبط هم اشاره کنید، اما تمرکزتان روی کلمه کلیدی اصلی و نوشتن در مورد آن باشد.

اگرچه گاهی اوقات می‌بینیم محتوایی که خط به خط از کلمات کلیدی استفاده می‌کند (کیبورد استافینگ) رتبه خوبی کسب می‌کند، اما فراموش نکنید که وظیفه گوگل ارائه بهترین نتایج جستجوی ممکن برای کاربرانش است و محتوای با کیفیت خوب همیشه پیروز این میدان است. حتما محتوای خود را طوری بنویسید که علاوه بر موتورهای جستجو، برای بازدیدکنندگان هم جذاب باشد.

در نهایت این ربات گوگل نیست که از محتوای شما بهره می‌برد، اما کاربر می‌بیند و می‌آموزد. پس اگر می‌خواهید کاربران دوباره به سایت شما بازگردند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشید، تلاش کنید با محتوای خود مخاطبانتان را راضی نگه دارید.

 

 

کلام آخر

بهینه‌سازی بیش از حد زمانی رخ می‌دهد که به‌عنوان وب‌مستر بیش از حد روی سئو فنی تمرکز کنیم و آن‌قدر به مواردی مثل تکرار کلمات کلیدی توجه کنیم که از آن طرف بوم بیفتیم و به سایت خود آسیب بزنیم. تمرکز روی جزئیات سئو فنی باعث می‌شود تصویر بزرگ‌تر یعنی تولید بهترین و جذاب‌ترین محتوای ممکن برای بازدیدکننده و همچنین رتبه‌بندی موتور جستجوی گوگل را از دست بدهیم.

اکنون پس از مطالعه این مقاله می‌دانیم که دام‌های سئو بیش از حد آنقدر زیاد هستند که اگر مراقب نباشیم، ممکن است ناخواسته گرفتار آن‌ها شویم. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه بهینه‌سازی سایت دارید و موارد دیگری می‌شناسید که باید از آن‌ها اجتناب کنید، نظارت خود را با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.

 

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۵ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید