اپلیکیشن یا سایت ریسپانسیو

اپلیکیشن یا سایت ریسپانسیو

این سوالی است که تمام کسانی که قصد طراحی اپلیکیشن جدید رو دارند از خودشون یا مشاوران IT مجموعه می پرسند که کدامیک بهتر البته بعضی ها هم از قبل فکر می کنند. خوب مسلما اپلیکیشن خوب خیلی بهتر از سایت ریسپانسیو هست البته جدیدا مفهوم جدیدی به نام صفحات پیشرو (PWA) هم به این مطالب اضافه شده که با سایت ریسپانسیو برای بعضی از دوستان جای سوال ایجاد کرده بنابراین در این مقاله سعی می کنیم که خیلی شفاف و ساده به تمامی سوالات شما پاسخگو باشیم قبل از هر چیز خیلی ساده کلمات بالا رو تعریف و توضیح میدیم و در نهایت مزایای استفاده از اونها رو براتون توضیح میدم.

 

اپلیکیشن موبایل چیست و داشتن اپ چه مزیتی دارد؟

اپلیکیشن موبایل نرم افزاریست که در دو سیستم عامل مختلف اندروید و ios برنامه نویسی میشه، بنابراین در حالت طراحی به صورت اپلیکیشن موبایل شما یک برنامه مجزا برای اندروید و یک برنامه مجزا برای ios دارید.
خوب مزایای اپلیکیشن موبایل خیلی خلاصه در اینه که کار کردن برای مخاطب خیلی جذابتر و راحتر هست و تجربه کاربری بهتری رو در اپ تجربه می کنه، عیبش چیه هرکسی حاضر نیست بار اول حجم فضای حافظه گوشی خودش رو به اپ شما اختصاص بده یا اگه یه مدت استفاده نکرد خوب خیلی راحت توسط نرم افزارهای اپتیماز پیشنهاد داده می شه که از گوشی خودش حذفش کنه، پس اگه بخواهیم یک جمع بندی داشته باشیم، اپ برای مشتریان وفادار شما گزینه خیلی خوبیه.

 

طراحی اپلیکیشن ریسپانسیو

 

سایت ریسپانسیو

ریسپانسیو به معنای پاسخ گرا یا واکنشی می باشد. به این معنا که طراحی سایت به گونه ایست که در صفحات مختلف و ابزارهای متفاوت سایت به درستی نمایش داده می شود، به عنوان مثال زمانی که شما از طریق گوشی یا تبلت سایت را تماشا می کنید ساختار ظاهری سایت به گونه ای تغییر پیدا می کند که قابلیت پیمایش سایت در این ابزارها به راحتی فراهم گردد. از طرفی در مانیتورهای با رزولوشن بالا نیز سایت به گونه ای مناسب نمایش داده می شود و به عبارت دیگر کاربران با هر ابزاری سایت شما را تماشا می کنند از محتوا و ظاهر سایت شما کمال استفاده را خواهند برد. خوب مزایای ریسپانسیو چیه اینه که کاربر نیازی به نصب اپ نداره به محض اینکه از طریق موتور جستجو یا یک لینک سوشال شما رو کلیک کنه به مقصد میرسه و کارش راه می افته عیبش چیه اینه که تجربه کاربری در سطح اپ رو تجربه نمی کنه چون تمامی موارد مربوط به سایت های ریسپانسیو نهایتا با مرورگر ها رندر می شوند و در سطح صفحات وب قدرت گرافیکی در اختیار مخاطب گذاشته میشه ، برای حل این مشکل و بهتر کردن تجربه کاربری کاربران در سایت های ریسپانسیو روی گوشی های موبایل فناوری دیگه ای به نام صفحات پیشرو یا pwa طراحی شد. که در ادامه به توضیحات مربوط به این موضوع می پردازیم. با مطالعه نقش طراحی سایت در برندینگ و دیجیتال مارکتینگ اهمیت داشتن سایت را بهتر درمی کنید.


صفحات پیشرو – PWA

صفحات پیشرو (Progressive Web Apps) یا به اختصار PWA یک فناوری جدید در حوزه طراحی اپلیکیشن های موبایل تلقی می شود این فناوری ابتدا در سال ۲۰۱۵ و توسط گوگل معرفی شد، گوگل با امکانات جدیدی که در اینگونه از اپ های تحت وب تعبیه کرد امکان نزدیک کردن وب اپلکیشن ها به اپلیکشین های بومی (Native) را فراهم نمود اگر بخواهیم به اختصار در مورد PWA صحبت کنیم می توان گفت PWA در واقع همان وب اپلیکیشن می باشد که از فناوری های مدرن جهت نزدیک کردن کارکرد خود شبیه یک اپلیکیشن معمولی بهره برده است، سه قابلیت مهم که قبلا در وب اپلیکیشن ها نبود شامل ارسال اعلان از سمت سرور، قابلیت افزودن به صفحه خانگی و عملکرد آفلاین جزوه فناوری های مدرنی یست که از آنها صحبت کردیم!

 

طراحی سایت ریسپانسو

به چه دلیل وب اپلیکیشن های PWA در کشور ما می تواند موفق تر عمل کند؟

نکته اول یک مبحث جهانیه و تحقیقات اخیر نشون داده که خیلی از مردم بیشتر از چند نوع اپلیکیشن مشخص در گوشی خود را استفاده نمی کنند! تازه ابتدا باید جستجو کنند، نصب کنند و بعد استفاده کنند بعد از یک مدت هم کلا ممکنه از اون استفاده نکنند! اما در حالت اپلیکیشن PWA تنها با یک لینک می تونند به آن دسترسی داشته باشند.
نکته دوم تحریم های اعمال شده در گوشی های آیفون شانس موفقیت PWA ها در ایران را خیلی بیشتر کرده است، نمونه های عملیاتی را در بعضی از اپ های بزرگ ایرانی مشاهده می کنید.
نکته مهم اینکه وب اپلیکیشن های PWA قابلیت نصب و قرارگیری آیکون رو دارند! در نهایت باید توجه نمود.


جمع بندی

خوب اگه بخواهیم جمع بندی خوب برای طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت ریسپانسیو داشته باشیم اینه که هر چقدر سبد ما برای انتخاب کاربر کامل تر باشه نتیجه بهتری رو می گیریم ولی داشتن یک سبد کامل هزینه زیادتری رو هم در بر داره بنابراین با توجه به نوع کسب و کار یا ایده مربوطه باید انتخاب کنیم که کدوم فناوری برای ما اولویت داره، از طرفی شما باید در نظر بگیرید که آیا دارید یک ایده استارت آپی با بودجه محدود استارت می زنید یا در حال توسعه یک کسب و کار بزرگ هستید، در حالت اول بهتره که یکی از موارد انتخاب سبد شما باشه که توصیه من استفاده از PWA هستش، در حالتی که مخاطبان شما بعد از نصب دائم با شما کار دارند اپلیکیشن توصیه میشه، و در حالتی که در حال توسعه فناوری برای یک کسب و کار بزرگ با بودجه تعیین شده هستیم همه موارد توصیه میشه که مخاطب با هر کدام که راحتتر بود کنار بیاد و استفاده کنه.
امیدواریم که این مقاله رضایت شما رو جلب کرده باشه، اگه قصد طراحی اپلیکیشن موبایل یا یک وب سایت حرفه ای رو دارید و هنوز تیم مجری خودتون رو انتخاب نکردید... ما می تونیم به صورت تلفنی یا حضوری مشاوره رایگان بیشتری رو برای انتخاب درستر به شما بدیم... خوشحال می شیم با ما در ارتباط باشید.

تا اینجا چطور بود ؟

نتایج نظرسنجی ( ۱ ) ۱ / ۵

مقالات مرتبط

comments

پرسش و پاسخ

پرسش مورد نظر خود را مطرح نمایید